søndag den 28. juli 2019

Phlox time - Floks tid

Lige nu står havens Phlox eller Floks i fuld blomstring. Der er virkelig kamp om opmærksomhed i de forskellige bede, hvor de står. Men de er også flotte de Floks. Lidt mormor agtig, men det gør jo ingenting for jeg er jo mormor.

Navne på de forskellige har jeg ikke, men jeg tænker at de kan findes på nettet, hvis du virkelig vil have det nøjagtige navn. Jeg kan i hvert fald sige, at de fleste af dem er købt via Staudestedet.dk .


De er alle blevet plantet i løbet af sommeren 2016. Og siden er der ikke gjort noget ved dem, ikke andet at de har fået gødning 2 til 3 gange i vækstsæsonen, og ja når det er tørt, som det lige nu er, vandes der.


Så må jeg indrømme at der bliver vandet. Ikke hver dag, men 1 til 2 gange om ugen. Prisen for nye planter og mit eget velbefindende er større end prisen for vand. Og jeg tænker også at insekter, planter og ikke mindst fuglene synes at det er godt at jeg vander bedene - ikke græsplænen.


Når jeg anlægger eller udvider et bed, planter jeg rimelig tæt og i grupper. Jeg har den ide, at ved at plante tæt og sådan er der ikke er så meget synligt jord, at fordampningen ikke er så stor. Om det er rigtig, ved jeg ikke, men jeg synes det virker.


Men nu er jeg også så heldig at jorden i haven er af den type som holder godt på fugten. Men den her sommer, hvor vi ikke har fået så meget regn, som vi plejer, kan de godt mærkes og ses, jorden er ved at tør.


Det er lidt sjovt at se Solsorten rende imellem vanderen, for den hapser alle de insekter og især regnorme, som kommer op til overfladen. Så er der fest. Solsortens unger sidder lige i nærheden og råber om kap på feststeg.


Nu er det ved at være sjældent at jeg skriver et indslag på bloggen. Og selvom jeg har skrevet det før, så har jeg til indhensigt at skrive lidt oftere på bloggen.


Har du også mange floks i haven? Eller har de andre stauder, som du har plantet en del af?
Når jeg lige nu går rundt i haven kan jeg se at de næste der står på spring, ja de er så småt begyndt, er høstanemoner.


Så det kan være at det næste indslag omhandler Høstanemoner :-)

Indtil da må du passe godt på dig selv og husk at væske er meget vigtig - både for folk, fæ og flora :-)

Kh
Jack og Kirsten


5 kommentarer:

  1. Jeg vil nærmest kalde floks for oldemorplanter😊 I hvert fald husker jeg tydeligt, at min egen mor havde tre forskellige, som alle duftede skønt, og så fik man en lækker smag af sukker i munden, når man pillede en enkelt blomst af og sluttede på tragten.

    SvarSlet
  2. Floks er smukke og dufter skønt. Jeg har nu kun en enkelt, og den skal finde et nyt hjem, for den passer ikke rigtig ind i haven længere. Den er smukkest i et decideret staudebed, og skal have vand - det forsøger jeg at nedtrappe. (Du kommer vel ikke til Ebeltoft en dag, for så kan du få den med hjem).
    /Lisbeth

    SvarSlet
  3. These sort of clever succeed and additionally credit reporting! สล็อตออนไลน์

    SvarSlet
  4. แลเห็นไหมว่าการแนะนำเพื่อนพ้องให้เข้าเล่นเว็บ pg slot มาพร้อมกับคุณลักษณะเด่นมหาศาลจริงๆเมื่อคุณเจอสิ่งดีๆแล้วก็อย่าเก็บไว้ผู้เดียว แม้กระนั้นให้แบ่งปันแก่เพื่อนพ้องคอเดียวกันด้วยเพื่อช่วยปรับทุกคนมีอาชีพเสริมเพิ่มเติมขึ้นมาได้เช่นเดียวกันกับอย่างเช่นคุณนั้นเอง pgslot

    SvarSlet
  5. 1688upx com เข้า สู่ ระบบ วิธีการเข้าถึงและตะลุยโลกของโอกาสออนไลน์ที่ไม่เหมือนใคร คู่มือครอบคลุมนี้จะนำคุณผ่านกระบวนการขั้นตอนอย่างละเอียด PGSLOT เพื่อให้คุณมีความเชี่ยวชาญ

    SvarSlet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten