lørdag den 5. maj 2018

Velkommen

i min have, håber jeg, at der tænkes når man kommer hen til havelågen.
For ca. 3 år siden begyndte jeg at ændre have indgangens udseende. Inden var det kedeligt at bruge den indgang, så det ønskede jeg at ændre.



Bedet langs med husets gavl var det første der blev gravet ud, der blev plantet en masse flotte stauder, hosta og  de sidste tre efterår, er der blevet lagt en masse løg -narcisser, tulipaner, vibeæg, liljer, vintergækker og prydløg. Men jeg må indrømme at mange af de stauder der blev plantet i det bed er enten gået ud, eller gravet op og flyttet til andre steder i haven. Årsagen er ganske enkel - vinden. Det blæser ofte hernede i det sønderjyske, specielt fra sydvest kommer vinden ofte. Det betyder at vinden slår mod muren og får at derefter at blive kastet tilbage nedad. Så stauder og løgplanter nærmest voksede vandret. Og det er jo ikke særlig spændende at se på.
Så sidste år fjernede jeg de sidste stauder og plantede busken snedriver. Og det må jeg indrømme at det er jeg glad for da det giver lidt mere ro i bedet






Narcisserne og tulipanløgene bliver afløst af hosta, som er plantet langs med stenkanten. Jeg bruger ofte hosta som dækplante de steder hvor der er sat løg. Jeg synes at de er med til at dække over løgplanterne visner, og ikke altid ser så spændende ud i den periode.
Hvis du ikke ved det, så kan sikkert nok se at jeg holder meget af narcisser og tulipaner.


Den her del af det her bed er blevet mit flamme bed :-) I hele vækstperioden står der planter, som er i de her farver. Tulipanerne lagde jeg sidste år, og jeg har været lidt usikker på om de ville komme, da det er som i resten af haven lidt fugtig jord. Men de er kommet så det er et godt tegn.



Vibeægene står for sig selv, lidt i læ. Sidste års forår fik jeg de her meget billig hos den lokale brugs. De havde en hel kasse med vibeæg, som ikke var blevet solgt. Lidt triste så de da ud, men det betød ingenting, for jeg ville alligevel klippe dem lidt tilbage og plante dem rundt omkring i haven. Og så flotte de er i år.


Bedet på billederne nedenunder er en slags forlængelse af det andet bed. Det er formet som en trekant. Her er der også plantet Snedriverbuske. En enkelt rhodo og lidt storkenæb med mørkt løv.


På den anden side er bedet, som jeg lavede for 2 år siden. Inspirationen fik jeg fra Lisbeth, som har en stor flot have på Samsø. Der blev plantet rhodoér, som jeg hentede oppe i Rhodohaven i Tørring. Der måtte jeg mødte jeg Lisbeth, som hjælp mig med at finde nogle af de her flotte planter.




I bedet er der også stauder, løgplanter og i rosen buen er der plantet Lykkefund og clematisen President.










 Ved plankeværket er det plantet to forskellige slags clematiser, hvor den ene som er en tidlig sort, fylder en del. Men det må den gerne.


 Jeg håber at du følte dig velkommen.




Knus
Jack og Kirsten

torsdag den 19. april 2018

Bang

sagde det i går. En kombination af sol og varme fik det til at springe ud i fuld flor.

Det er ikke er farligt bang, men en af de gode og behagelige slags.

Det er mit Japanske Kirsebærtræ som lige nu står i fuld flot. Brumbasser og andre insekter, sværmer fra blomst til blomst, og de er nærmest fulde af alt den nektar de indtager.



Jeg synes at det er flot i år, for det har været længe siden at den har haft så mange blomster.






Knus
Jack og Kirsten

tirsdag den 10. april 2018

Overalt

pibler der op af jorden  forskellige løgplanter. Nogen mere planlagte end andre. Specielt den søde Snepryd kommer frem alle mulige steder.

Men det gør nu ikke noget for den er så fin med den blålilla blomst med en hvid midte. Når solen skinner, og det kan man vist sige den har gjort sidste weekend - vi havde her i det sønderjyske nærmest sommerlige tilstande med temperature på 22 grader - åbner de op til fuld skue.

Så jeg har små blålilla klatter rundt i haven, som nærmest smiler til en, når jeg kommer forbi.










Knus
Kirsten

fredag den 6. april 2018

Forårsbad

kan jeg vist godt kalde det jeg så, da jeg stødte på Hr. Brum Brum.
Først havde jeg slet ikke set den, men lyden af en Brumbasse fik mig til at kigge op. Jeg stod og kiggede på en af mine Primula,  da en brumlyd, brudte min koncentration.

Den første i år for mit vedkommende - en herlig fornemmelse - endnu et tegn på forår.
Bare så skønt, så derfor fulgte jeg også med i dens færden nede i den lilla Krokus.

Den sultne Brumbasse nærmest dykkede ned i blomsten - og kørte rundt omkring dens støvdrager for at samle nektar.
Den fik ikke for meget, og den havde så travlt at den slet ikke fornemmede at den blev betragtet.


















Men brumbasserne har travlt - så lige så hurtig den var kommet, lige så hurtig var den væk. Men det var et dejligt syn.

Knus
Jack og Kirsten

fredag den 30. marts 2018

Et lunefyldt forår

må jeg sige det er. Vejret har været omskiftelig. I går fik vi sne, så sneploven blev atter spændt for lastbilernes snuder. Koldt og blæssende var det også.
På denne langfredag har det været en solrig dag, og noget af tiden blev også brugt ude. Energien var ikke i høj niveau, for i går var i et smut oppe ved Sarah, Kenneth og Frederik, som er godt 2½ måned. En hyggelig og dejlig dag. Det kan så bare mærkes i dag, men pyt.

Havens gule Krokus har blomstret i et stykke tid, men nu er de flotte lilla endelig kommet frem. Jeg var begyndt at spekulerer på om de var forsvundet efter sidste års omrokering i det bed, havde betydet at de var forsvundet.

Men nej, heldigvis, for jeg synes de er utrolig flotte.


De står imellem vintergækker, og om en måneds tid vil man også kunne se de Hosta, der hviler neden under sne, blade og fine løgplanter.


Jeg synes også at de gule Krokus er fine, men de lilla farvede er nok mine favoriter. Er jeg ene om det?


De lidt lysere er i bedet. Jeg tænker at jeg i min kalender skal have notret at jeg i efteråret, skal have lagt nogle flere Krokusløg.


Også af den her farve


Fortsat god påske til jer alle 🐣🐤🐥🐣

knus
Jack og Kirsten