søndag den 23. april 2017

En krydret affære

hedder søndagens indslag.
Det kan være meget der tænkes på. Vejret f.eks må sigea at være en noget krydret affære. Jeg ved ikke hvordan vejret er hos jer, men hernede i det sønderjyske er det meget omskiftende. Det blæser en del, det er vi vant til, men jeg synes nu at det blæser en hel del. Så regner det, og hagler. Og ind imellem skinner solen. Og hvad angår temperaturen, ja så har vi indenfor en uge haft temperatur fra nattefrost til 16.5 grader.
Denne her weekend har noget været en af de slags hvor det har regnet, tørvejr, sol, overskyet og dagtemperatur på 10 grader, hvilket ikke kunne mærkes pga blæsten fra sydvest.

Det kan også være en krydret affære at tage på planteskole. Specielt når man overhovedet ikke kan styre ens floramani. I lørdags var min mor og jeg på tur i Haderslev, hvor de har to planteskoler.  Og det kunne kun gå galt, jeg ved det på forhånd, at jeg bare ikke kan styre mig. Uanset hvad jeg gør og laver strategier, så går det galt.
Og ja selvfølgelig fik jeg en del med hjem, som jeg ikke mener at jeg kan leve uden med. Og for ikke at trætte jer med økonomi, har jeg tænkt mig at vise, hvad jeg bl.a kom hjem med.

Og man kan godt sige at det er 

En krydret affære.






Og det bedste er, at jeg må indrømme at det er meget begrænset hvad jeg bruger af krydderi - ja nærmest kun salt, peber og så har vi noget der hedder det 3.krydderi. Ellers er det meget sparsomt. Men det vil jeg prøve at ændre på, lidt mere krydderi skal der til, så jeg må prøve mig frem.

Men inde i driverhuset er der lige nu en herlig duft af de her krydderier og Lavendel, som jeg også har stående derinde. Når Jack kommer ind i driverhuset, står han med næsen i vejret og det er tydeligt at høre at den trækker de forskellige dufte ind. Det er lidt sjovt.

Hvad angår driverhuset, så har jeg en gammel kending stående derinde - ja min Clematis Diamantina. Jeg har ellers haft den stående ude hele vinteren, men det her vejr med kraftige vinde og udsigt til frost i tide og utide, har betydet jeg har taget den ind. Jeg ved godt at det er lidt snyd, men den var så godt igang at jeg ikke lige magtede at den blev ødelagt at frost og vind.

Men den har fået knopper og nogen af dem er forholdsvis langt fremme.


Selvom det er 3. sæson jeg har den, så er det alligevel spændende hver gang. Jeg ved jo godt hvad der sker og hvilken farve den har, men jeg bliver hver gang betaget af hele den proces der starter, når den slår sine folder ud
---- o ----

Om uge vil jeg - eller jeg har planlagt - at vise jer hvad der sker i Det Lille Gartneri. Jeg kan vise en lille appetitværker, men der er meget mere at se:


Men det må I vente på indtil søndag i næste uge.

Jack og jeg vil ønske jer alle en god start på en ny uge, som også er den sidste uge i april. Og ja så begynder maj - som forhåbentlig bliver lidt bedre end april.


Knus
Jack og Kirsten













10 kommentarer:

  1. Hej Kirsten
    Ja vejret er bestemt en krydret affære, den vind kan vi godt undvære. Hagl og regn er vi heldigvis sluppet for, men hvor er det koldt.
    Det er da noget af et køb, du har gjort, jeg tror godt jeg kunne have ladet mig nøje med en enkelt potte, men nu har jeg også timian i hele mit ørkenbed :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. åj ja den vind den er forfærdelig. Jeg synes nogle af mine Narcisser virkelig kæmper en kamp hver dag, sådan som de bliver kastet frem og tilbage af vinden. Det er helt utrolig at de ikke er knækket.
      Du må have skabt nogle gode betingelser for din timian, siden den har bredt sig i dit ørkenbed. Her ville de ikke overleve den fugtige jord.
      Men det er en herlig duft derinde i driverhuset og det er næsten det hele værd, men jeg glæder mig til at afprøve dem når grillen bliver taget frem og der bliver lavet mad nede ved driverhuset.
      Knus
      Kirsten

      Slet
  2. Kære Kirsten
    Det med vejret er godtnok en meget krydret affære. Det er så koldt, og igår strålede solen men stadig ingen varme. Idag er det totalt gråt og stadig møg koldt. Lad os håbe maj bringer lidt sol og varme med sig.
    Præcis som du, elsker jeg krydderurter og kan heller ikke begrænse mig på planteskolen. Det ser så skønt ud med alle dem du har købt, og jeg kan næsten mærke duften ud gennem dine skønne billeder. Hvor er det sjovt at Jack står og snuser ind i drivhuset.
    Du skal da helt klart prøve at få de skønne urter med ind i køkkenet og madlavningen. Det er så lækkert og tilfredsstillende at hente det grønne i haven, og putte i maden. Du må prøve det 😊
    Kan godt forstå du passer godt på din klematis 👍🏻
    Rigtig god dag til søde Jack og dig 🌸

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er noget om skiftelig og man skal tage godt med tøj på for at være ude i haven. Og nogen gange går vind nærmest igennem ind, så man får en kold rumpe.
      Men det er dog herligt at gå derude i solskinsvejr selvom temperaturen ikke er lige så høj som man ville ønske.
      Ja jeg synes at de så så flotte ud da de stod der og lokkede med 3 stk for en hund, men det blev også til noget mere som jeg regner med at få plante i løbet af denne uge.
      Det bliver spændende med de friske krydderier i maden, så jeg glæder mig det vil sikkert blive med fisk, citron og krydderi.
      Også god dag til dig kære Lone
      Knus

      Slet
  3. Tror jeg har det præcis som dig Kirsten. På nordjysk MØGVEJR!
    Jeg har sået tallerkensmækker i driverhuset i altankasser og det var kommet så langt op.
    Nu er det frosset i stykker. Øv også med øv på!
    Hvor ser dine krydderurter lækker ud. Jeg bruger jo mine til alt og det glæder mig du også vil igang.
    Det har vi jo talt om før.
    Jeg kan dufte dem ud fra dine lækker billeder.
    Min clematis Rubins er også med knopper nu. Den står godt nok ude. Men woooooo hvor bliver det smukt når blomsterne kommer.

    Rigtig dejlig mandag til dig
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det vil jeg give dig ret i og du bruger et rigtig godt ord - møgvejr.
      Heldigvis er der intet at se på det jeg har i drivhuset heldigvis for alle hylder og gulvet i det lille drivhus er optaget af alt hvad der har med sommer at gøre.
      Tak jeg er glad for at du synes de er lækre. Jeg har forsøgt mig på at lave navnesedler til dem, men det lykkes ikke som jeg gerne ville, lige som dine og Lones finde sedler, men jeg kunne ikke finde noget, så det et blomsterbillede ikke særlig fantasifuldt
      Min montana rubens står også udenfor og har fine knopper. Da jeg var på planteskole købte jeg to andre montana´er den hedde grandiflora og det lyser så lovende. Den har jeg plantet op at plankeværket ved den hovedløse dame. Er meget spændt på hvordan det bliver.
      Også en god uge til dig
      Knus

      Slet
  4. Uh hvor jeg kender det med ikke at kunne styre sig på en planteskole - de gør jo hvad de kan for at lokke os! Skønne krydderurter du har købt, når du først begynder at bruge friske krydderurter bliver du afhængig. Det er i hvert fald sket for mig og jeg må nu opbevare mine krydderurter i opbevaringsteltet for at have friske hele året.
    Det er ikke snyd at beskytte sin dejlige klematis og jeg glæder mig til at se blomsten:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er noget forfærdelig noget når man bliver lokket men vi må også være utrolig modtagelig, for vi lader os lokket noget så meget.
      Det lyder ikke værst at blive afhængig af dem, da de dufter så godt, så vil sikkert også give maden en god smag.
      Godt at du ikke synes det er snyd at sætte sin clematis ind i driverhuset, for den er noget sart og det ville være træls hvis den blev frost ødelagt.
      Jeg vil gerne vise bilederne når den begynder at springe ud for det tager nogle dage med alle de blomsterblade der skal foldes ud
      Knus

      Slet
  5. Det bliver da helt ny stil over maden hos dig med alle de nye krydderurter, herligt.
    Vi har også to klematis i drivhuset, og de står med store knopper nu. Glæder mig til at se din i blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det kan vist godt sige, så å jeg håbe at den nye stil også har succes, men det positive er lige nu at det dufter så godt i driverhuset, og det er jo en god oplevelse.
      Hvilken slags clematis har I stående? Ja jeg glæder mig til den begynder at vise sine flotte lilla blomster, for det er overdådige når den over dage udfolder sine blomsterblade. Så du kan tro at jeg gerne vil vise jer billederne når det er så vidt
      Knus

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten