mandag den 1. maj 2017

vokseværk

er nok det. forår er indbegrebet af.
Og formålet er vel, at lidt bliver til mere. Sådan er det - livets kredsløb - uanset hvilken gruppe man hører til inden for flora og fauna..
Sådan er det også i min have. Det gror, spirer, vokser og andet bliver ikke til noget.

I det lille Gartneri - står det lille drivhus - og lige nu ser det ud til at jeg absolut har valgt et der er for lille. Men forhåbentlig ændrer det sig når alt er parat til at komme ud - det er bare vejret der lader sig vente på. Men det bliver også bedre. En af de bedre dage var i går. En god dag til at være ude i og få lavet en masse i bedene.
Men det er jo slet ikke det indslaget skal handle om denne gang. Nej det er det lille drivhus og "børnehaven"


Det lille drivhus blev sat op sidste år lige ved af mit fine potteskur, som jeg bare er så glad for. Hele vinteren igennem har jeg haft stiklinger fra stauder stående og sået stauder. De er nu flyttet ud i "børnehaven", hvor de står lidt i læ for den noget skarpe vind vi har haft i gennem det her forår.
Da de kom ud kunne jeg begynde at fylde op igen, med potter, halve toiletruller og foliebakker. Ja alt hvad der kan bruges til at så i, bliver gemt.


Det er "børnehaven" - mange spændende planter - synes jeg. Og jeg er helt stolt over at de er blevet til noget, Der er lupiner - som skulle være creme farvet når de blomstrer, stiklinger af mine Polka jordbær, stiklinger af nogle af mine Storkenæb, som jeg bruger som kantplante eller bunddække. For det meste begge dele. Så er der Storkroser, kongelys, violfrøstjerne og ikke mindst noget jeg forsøgte mig med, og ser ud til at lykkes - Kobjæle - som jeg synes er så søde. Jeg smed frøstande i nogle potter og se hvad der er kommet. Fine Kobjæle planter. De er ved at være så vidt at de skal over i en lidt større potte. Og når Sommeren kommer og de har et fint rodnet, vil jeg plante dem i krukker, så de kan blive store der. Jeg har i Kolonienhavne Rosenlyst et højbed, hvor der også er en "børnehave". Det er de planter der har stået ude hele vinteren og er klar til at blive plantet ud i bedene. Det er simpelthen en lykkefølelse at jeg kan hente planter der. En følelse af det er lykkes. Herligt. :-)

I drivhuset hvor der står en helt masse små "babyer" giver mig også en lykkefølelse. Jeg bliver helt høj når jeg går der ind, duften af drivhus, fugtig jord og varme - åh så dejligt. Men der er trængt derinde, så jeg går ikke rundt derinde nej det er nærmest en forhindrings bane derinde.


Der er en reol på hele den venstre side - tre reoler med tre hylder hver. Fyldt med potter, hvor der er sået en masse. Stolte Kavaler, Tagetes, Kornblomster, Frøkenhat - som sædvanlig viser sig nok ikke at lykkes, Ærteblomst, forskellige slags Solsikker, Et forsøg på Påskeklokkeblomst, Dahlia og nye stiklinger af Høstanemone, som jeg lige har lavet, fordi en af mine Høstanemoner er bredt lidt forlangt ud på stiden oppe ved de gamle Rhodoer.


Stolte Kavaler og Kornblomst.


en slags Solsikker, så bliver mere busket - fandt frøene i Tyskland da vi var nede og handle. Og Tagetes som jeg slet ikke kan forstille en sommer uden. Der er skal sås flere her i maj. Jeg ved godt at der er mange der ikke bryder sig om denne sommerblomst, men den hører med - jeg er nærmest opvokset med den. Den her kan jeg huske hedder Orange Boy.


Indtil nu er der to lyserøde Dahlia, der spirer og er kommet igennem jorden. Jeg kigger hver dag - for jeg er så spændt på om de andre kommer.


 Jeg ved ikke om I kan ane stien jeg bruger når jeg bevæger mig ind i det lille drivhus. Alt der står derinde skal jo vandes flere gange om ugen, så det er med at passe på at der ikke trædes ved siden af.
Der står også sommerblomster i bunden, for nogle gange - ofte er det nok - bliver min floramani udfordret, specielt når det drejer sig om Petunia og tvillingeblomst, specielt de Petunia der er lidt anderledes end de ensfarvet.


Jack kan ikke engang komme hen til hans stol, men pyt - det sagde jeg ikke  - men han har to andre plus en kurv han kan ligge i når han bliver træt af at kontrollere om jeg laver noget. Billedet af planten er en af de planter man kan købe i efteråret. Chrysanthemum - Den har stået uden for indtil en gang i februar hvor jeg satte den ind i drivhuset. I det hele taget så er alle mine chrysanthemum overlevet den her vinter - det har jeg aldrig oplevet før. Men det fortæller vel noget om sidste vinter hvordan den var.


Engelske Pelargonier, som stod og råbte efter mig da jeg en dag var ude at handle. I øvrigt så er alle mine Dronning Ingrid Pelargonier kommet ud af stalden, hvor de har stået frostfrit. De er blevet klippet tilbage, kommet i potter med ny jord, og nu står de i driverhuset og sætter en helt masse nye små skud. Men det er jo en helt anden historie som må komme en anden gang.


Petunier - de er bare så flotte - og det er ikke sommer i haven hvis de ikke står i krukkerne rundt omkring. Jeg er på udkig efter en som jeg så sidste år, den var stribet med gule og hvide farver. jeg må jo se om det lykkes mig at finde den :-)

Det var det jeg lovede i mit sidste indslag nemlig at vise det hele i det lille drivhus og hvad det pt gemmer. Og som ekstra fik i også lige "børnehaven" med.

Når Jack og jeg sidder og holder en pause i Potteskuret, kan vi se følgende.


 Dele af The rosegarden i Kolonihaven Rosenlyst 15.Det kommer det næste indslag til at handle om. Det regner jeg med bliver næste søndag eller mandag.
Men indtil da må I have det godt og nyd de dagene hvor solen skinner.

Knus 
Jack og Kirsten



10 kommentarer:

  1. Wow Kirsten
    Sikke en voldsom trængsel og alarm haha... der er da godtnok gang i den i dit drivhus. Det bliver da en fantastisk og frodig sommerhave du får i år. Glæder mig til at se en masse smukke billeder.
    Det er godt du har sørget for ekstra pladser til Jack. Det er jo hårdt arbejde at holde øje med om andre arbejder hårdt ;0)
    Ønsker både Jack og dig en fantastisk 1maj

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det hårdt at være overgartner og man skal holde øje med hvad jeg laver
      Et kunne jo være jeg spiste kiks uden han blev tilbudt
      Ja det bugner derinde men nu må vi se hvor der kommer grønt ud.
      Det er hyggeligt og afslappende og så det tager tid og man lige så godt lade roen falde over en
      Vi svinger ikke fanen idag højst spaden
      Knus
      Kirsten ☺️😘

      Slet
  2. Her er det på sin plads at sige at dit drivhus bugner af planter. Hvor er det skønt med de mange forskellige sommerblomster. Dine krysantemum er meget kraftige, de skal nok give en masse smukke blomster til efteråret. Kender godt til at balancere mellem potter der skal vandes.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja kære Ingeborg, det kan jeg kun give dig ret i det bette drivhus gør, men det er herligt med at alt derine, for på dårlige dage bliver jeg helt glad af at stå derinde og se at det kommer. Så pyt med at der er noget som ikke kommer.
      På fredag har jeg fri og når alle mine aftaler er ovre, vil jeg igang med at prikleom til lidt større potter, så bliver det endnu mere trængt derinde. Men så må jacks stol ud for en peruiode, for jeg har en ekstra reol stående i garagen. :-)
      Men noget af de andre planter begynder at komme ud nu.
      Fortsat god dag til dig
      Knus
      Kirsten

      Slet
  3. Hej Kirsten
    Det ser godt ud, der er gang i den i dit drivhus, du har grønne fingre også med hensyn til at så, det kniber lidt for mig, men det har da lykkedes mig at så Kosmos/Stolte kavalerer, og de kom op :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth.
      Tak, om mine fingrer er grønne vil vise sig. Indtil nu er det Tagetes og solsikker der lykkes bedst. Det har det altid været - dem kan jeg få til at spire. Stolte Kavaler ser for den sags skyld også til at lykkes, m,ed undtagelse af den ene sort - lidt mærkeligt. I forhold til Frøken hat så ved jeg at de aldrig vil lykkes for mig, og det er egentlig utrolig at jeg forsøger hvert år. Men det bliver herligt at kunne fylde mine potter med eget fremavl.
      god dag til dig
      Knus
      Kirsten

      Slet
  4. Sikke en skøn frodighed du har i drivhuset. Den luft og duft af planter som du beskriver elsker jeg også, den er helt speciel.
    Hvor er det dejligt at du er din egen leverandør af planter, det kommer nok til at udvikle sig så dit drivhus bliver måske for lille;))
    Jeres udsigt fra potteskuret er bare smuk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Lisbeth.
      Ja den er herlig den duft af drivhus, om det lille drivhus bliver for lille er der egentlig ikke noget at gøre ved. Jeg kan da heldigvis tage bordet og stolen ud og sætte flere reoler op, så bliver der mere plads til planter. :-) Spørgsmålet er vel også at jeg skal lære at begrænse mig og det er en øvelse som jeg har svært ved.
      Tak vi nyder også udsigten tit, og jeg glæder mig specielt til at roserne og alt det andet i den del af haven blomstrer, så bliver det et pragtfuld syn.
      Fortsat god dag til dig
      Knus
      Kirsten

      Slet
  5. Kære Kirsten, jeg ville ønske det var mit drivhus der så sådan ud, med planter over det hele. Men vi kan ikke nå det hele, og sjældent har vi sået så lidt som i år, nå men det er en anden historie. Det er næsten den bedste tid her om foråret, når alle forventningerne indfries og drømmen om en frodig blomsterrig sommer lever derudad. Skal du have tomater og andre spændende planter i drivhuset over sommeren ?
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
  6. Kære Henrik
    Nej det er virkelig svært at nå alt det man gerne vil og det er heller ikke alt som bliver til noget fordi det bliver valgt fra af den simple årsag at der ikke er tid til det. men ja det er drømmen om at få¨en sommer med masse sommerblomster der blomstrer og spreder glæde.
    Men det ser nu ud til at der er ikke alle mine potter der vil indfri mine forventninger. Tænk det er de samme hvert år, som ikke vil og det er da egentlig utrolig at jeg ikke kan lære det. Frøkenhat er åbenbart ikke noget jeg skal have i min have.
    Jeg har købt to tomatplanter som skal stå derinde og så tror jeg at jeg vil forsøge mig lidt på at så stauder, men der kommer også til at stå stiklinger fra mine egne stauder
    Så jeg tænker at der nok skal komme til at være en del derinde når sommeren er kommet
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten