tirsdag den 18. august 2015

Et spadestik - som blev til mange

I et tidligere indlæg skrev jeg om jeg skulle lave et nyt bed eller om jeg skulle lade være. Beslutningen var nok allerede taget da jeg skrev om et evt. nyt bed, men jeg spurgte også om der var nogen der havde forslag til planter der kunne sættes i et evt. nyt bed.

Men inden der overhovedet kan plantes noget i et bed, skal det jo først være til stede i haven. Så efter jeg havde i en uges tid havde trukket vandslanger igennem græsset og lagt det forskellige steder, fandt jeg ud af hvordan bedet det skulle se ud i dens form. Så plæneklipperen blev lige brugt til at lave en linie, så jeg bare skulle stikke af efter højde forskellen i græsset.

Så lørdag morgen, sidste weekend, startede jeg og satte spaden der hvor jeg skulle starte.


Jeg ved ikke om I kan fornemme bedets form, men det er lige der, hvor græsset er lidt mørkere og lidt højere end det ved siden af. Og som altid har jeg jo min gode trofaste hjælper med i haven. Hans bagdel kan lige ses i hjørnet af billedet. Det er meget spændende når der graves i jorden for der kommer mange ting op man skal dufte til.


Så der gravet lidt og en pause blev lagt ind. Vejret var nemlig meget lummert og selvom det kun 10 om formiddagen, var de første af det forfærdelige insekter begyndt at komme. Men vi havde jo et stykke arbejde der skulle gøres færdig.


Lidt længere. Jack viser jo vejen frem. Og han rykker først fremad når han fornemmer at græsset begynder at forsvinde under ham.


Det begynder at ligne noget, har jeg nok tænkt der.


Så er vi kommet ca. midtvejs. Og jeg måtte arbejde uden om Jack.


Der behøves ikke at skrives så meget her. Der er virkelig styr på tingene her, synes den lille hund. 


Jeg arbejder jo mig bare videre i gennem bedet, men på et tidspunkt synes jeg egentlig at det var lidt træls han bare lå der, så jeg valgte på et tidspunkt at placere den lille hund......

HER

Så kom han lidt af vejen men samtidig kunne han kigge ud af haven og se at de ovre ved genboen var igang med af presse halm. Det er jo også spændende


Så blev jeg færdig med gravearbejdet.


Og sådan ser bedet ud i sin rå form, hvis man kan skrive sådan. Det jeg har planlagt, er at der skal lægges marksten langs med kanten, hvor græsset slutter. Ved vinduet, som kan anes i gavlenden, skal der endvidere lægges trædesten og andet, så det danner en gangsti til vinduet. Og så skal der plantes en masse dejlige planter derunder Hosta, Hortensia og Lykkefund. Plus en mange andre. Men det kommer senere. Men kommende weekend skal diverse hjørner af markerne efterses for sten.


10 kommentarer:

  1. Hej Kirsten.Godt gået......................for det er et tungt arbejde at fjerne græstørv.
    Men spændende med et nyt bed.
    Hosta synes jeg er et oplagt valg.,og hortensia er også en dejlig plante.
    Jeg lavede jo et bed i græsset i efteråret..........................og har du lyst til at se det er der billeder fra d.5 og 26/7.Der er et rust rosenstativ-et lille æbletræ-hosta-storkenæb-alunrod-en buskbomkugle og div.primula.
    Håber du kan få lidt inspiration til dit nye bed.
    Har også en trædesti.
    Godaften og held og lykke med dit nye bed knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette.
      Tak for din kommentar :-) og din henvisning til dit nye bed. Jeg har været derinde at se, og jeg har noteret lidt mere på min liste :-)
      Ja det er så spændende når der anlægges noget nyt af den art. Jeg kan næsten ikke vente tiden af indtil det bliver weekend. Men det kender du sikkert. Ens tanker er igang hele tiden omkring udformning, sten der skal placeres og hvilke planter der skal bo i bedet.
      Hosta, ja det er oplagt, også fordi jeg synes at Hosta bare er sådan en god plante til at markere her starter der noget andet. Der er skabt en linie for bedet. Og jeg ved at Hosta stortrives her i haven specielt fordi der skal utrolig meget til før jorden bliver tør. Hortensia er bare sådan en flot blomstrende busk, som i sit farveskift er vidunderlig at følge i. Og jeg tror at jeg vælger en af de et årige da jeg kan være bange for at vesten vinden i det tudliger forår kan skade de to årige skud som danner blomsten. Lisbeth fra Høneballevejen foreslog en som jeg tror jeg vil købe, Men jeg ved at jeg nok ikke kommer udenom storkenæb, anemoner, Salvie og meget andet.
      Så det må godt skynde sig lidt med at blive fredag eftermiddag :-)
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  2. Spændende med et nyt bed og hvad du vælger af planter...det skal nok blive godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rita.
      Ja det er spændende og jeg glæder mig også til at komme igang til weekenden. Jack og jeg har her til aften været en lille tur rundt for at finde marksten, og vi fandt en masse, så nu skal jeg bare have min bondemand med rundt og samle dem op med traktoren :-)
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  3. Hej Kirsten!
    Så blev det til et bed, og det ser allerede meget smukt ud i sin form, som hostaerne kommer til at passe så flot til:-) Rigtig god fornøjelse!
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette.
      Tak
      Jeg tror også selv at det kommer til at se godt ud. Og det bliver sjovt at lægge stenene, plante Hosta og alle de andre planter.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  4. Det ser godt ud! Hvor er du sej :-) Det er hårdt arbejde, så det er godt at du har din lille hjælper...
    Det glæder vi os til at se :-)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak min tøs. Han er jo en rigtig stor hjælper den lille havehund, så han var god til at motiverer og vise vejen fremad,
      Jeg glæder mig os til at vise jer det.
      Knus

      Slet
  5. Hej Kirsten
    Godt du fik skrevet lidt hos mig, så jeg kunne følge med i dit og Jacks store arbejde. Godt du havde ham til at hjælpe dig. Du har da godt nok knoklet, hvis du har lavet alt det selv. Sådan noget kan jeg ikke, så jeg er glad for, at Bent ordner det for mig.
    God fornøjelse med tilplantningen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Jeg har altid inde at læse dine daglige beretninger fra Høneballehaven. Jeg glæder mig over de fine billeder af haven. Jeg havde desværre ingen der havde tid til at hjælpe det store. Min kære bondemand har tømt traileren og kommet med den igen. Men det er nok fordi jeg ikke kan "finde" ud af det køretøj. Så en god spade, en kande kaffe og mange pauser undervejs, så kommer jeg i mål. Men godt for ryggen er det absolut ikke.
      Jeg glæder mig også til at skal i gang med sten her i weekenden og finde planter til bedet :-)
      Kh.
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten