torsdag den 9. juli 2015

Uff et vejr i dag eller i dag er et øv vejr.

Min gamle bærbar har taget afsked med denne verden. Øv og så kedeligt. Den har fulgt mig de sidste godt 5 år men nu kan den ikke mere. Mine børn siger at den har gjort det godt. Men da jeg ikke kan leve uden har jeg bestilt en ny og den er kommet. Men i dag skal man jo selv lægge alt ind, så det venter jeg lige med indtil Sarah og Kenneth kommer hjem på mandag. De har meget mere forstand på det end jeg har.



Men da jeg gerne vil opdatere min haveblog, må jeg finde på andre løsninger.
Om det virker ved jeg ikke endnu men jeg prøver via min mands IPad. Det er ikke så svært med at skrive, slet ikke, men det er mere med at få de kære billeder ind.
Nu må jeg se hvad der sker.

Dagens overskrift er ikke særlig positiv. Men der er ikke en anden. Det er et rædderligt vejr. Det blæser kraftigt en gang imellem så kraftige vindstød, så det kunne ligne storm.
Nu er jeg opvokset og har levet i Sønderjylland i 50 år og har set og oplevet stormvejr, så jeg kan godt skrive sådan. Det eneste det er godt for, er vindmøllerne.
Jeg kom hjem igår fra vores sommerhus hvor vi har holdt ferie. Vi kan kun sige at vi har haft en god ferie så vi klager ikke.
Så da vi var komet hjem og fået pakket ud, var jeg rundt i haven for at se hvordan det så ud. Jeg kunne godt se at planterne var vokset meget i den tid vi havde været væk og at varmen havde hjulpet godt til. Og heldigvis havde Rasmus, vores søn, som er flyttet hjemmefra, været hjemme for at holde med gården og haven. Han har vandet, men jeg kan ikke forvente at han kan se hvad der mangler og hvor meget vand der skal til. Så enkelte ting har tørstet og et par planter har ikke overlevet. Men pyt, det kan man gøre noget ved. Købe en ny plante eller sige at man havde den glæde i den tid. Det var kun sommerblomster.




Jeg ville egentlig have taget billeder af hele haven, men sådan som det blæser og rusker i alt må det vente. Men jeg fik taget nogle billeder af mine Dahlia, som slet ikke kan lide det her vejr. Nogle er ved at lægge sig, andre bliver ædt af nogle sultne bæster, men der er heldigvis nogen af dem som har knopper og endda blomstrer.

Denne her synes jeg er så smuk så den skulle der tages et billede af.


Det er en af Dahlia´erne, som jeg synes rigtig meget om, så derfor er det dejligt at den ikke er ædt eller har lagt sig.
I det højbed hvor Dahlia´erne står er der også Morgenfruer og Tagetes. Det er også sommerblomster jeg holder af. Jeg har sået dem selv.
Jeg har ikke den store erfaring med at så selv, så jeg var noget spændt i april måned da jeg såede de første frø og sætte dem til spirring i husets vindueskarme. Derudover såede jeg også ærteblomst, frøkenhat, men de blev desværre ikke til noget. Så det må prøves igen.


En plante som jeg tidligere har vist er min flotte mørke Petunia. Den har hele tiden stået inde i driverhuset, hvilket også kan ses at det nyder den genvældig. Jeg synes at den er utrolig flot.
Og tæt på.


Den er nærmest sort.

I går da jeg kørte jeg forbi en planteskole som jeg ikke har været ved i mange år, men jeg tænkte at jeg var i god tid, jeg har jo ferie og det kunne jo være at de lige havde den rose jeg gerne vil have.
Og tænk.
Sikken et fund :-) Lykkefund, så jeg købte 2 og glad kørte jeg hjem.

Så jeg har haft en plan om at plante i dag, men det må vente til i morgen eller overmorgen.
Jeg undskylder at billederne er ikke de bedste, og jeg har også taget flere, men dem må tages frem når jeg bliver bedre kørende på en anden bærbar.














2 kommentarer:

  1. Hej Kirsten, ja sikken en møjvejr vi havde. Jeg syntes nu du har klaret det ret godt med din mads Ipat. Jeg er ikke god til andet end min pc når der skal noget på bloggen, så du er ved at blive bedre end mig.
    Dahlierne er så sprøde i stilken så de er ikke særligt glade for det her vejr.Heldigvis så er de jo gode til at komme igen.
    Tillykke med dit fund af lykkefund, er det så ikke 4 roser du er oppe på ?
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda.
      Jeg er slet ikke god til Ipads og jeg tog 2½ time om at lave det indlæg. Derfor det også øv at min gode gamle HP bærbar ikke ville længere. Så jeg har taget den nye i brug. Rasmus vores søn fik den opstartet. Dejligt og den laver ingen ballade med billederne,
      Jeg håber at Dahlia retter sig, for de ser noget kedelige ud. Men det var der mange ting der gjorde efter den storm.
      Altså hvis jeg taler antal planter, så her jeg fire. Men det er vel ikke helt rigtig at tælle sådan :-) så reelt har jeg vel tre.
      Chrsitian den 4, som lige nu blomstrer med 3 flotte meget mørke røde blomster. Så er det Blush Noisette, som jeg købe i sidste uge. Den havde mange bundter af knopper, og de er ved at blomstrer. Den dufter simpelthen så dejlig, så jeg må indrømme at jeg har næsen nede i den hver gang jeg går forbi.
      Så mine to Lykkefund, som jeg har været ude at plante her til aften. Egentlig havde jeg planlagt at de skulle plantes op ad muren oppe på terrassen ved huset, men så valgte jeg noget andet. De er blevet plantet op af mit ene japanske kirsebær træ, som blomstrer med hvide blomster i foråret. Dens krone er flad, hvis man kan sige det. Så jeg forstiller mig at de vil gro derop og fylde kronen med deres blomster, når de andre er afblomstret. Skal Lykkefund havde hjælp deres klatren opad eller?. Ved du noget om det?
      Kh.
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten