søndag den 26. juli 2015

Blomster kommode

Det har regnet, det har regnet rigtig meget i denne weekend.  Regnen startede fredag aften efter at dagen havde vist sig fra sin gode side. Sol, god temperatur og ikke så megen blæst. Sådan har det været de sidste dage, hvilket var godt, for så kunne min kære bondemand få presset halmknippe, som vi bruger til køerne har noget blødt at ligge på. Vi har jo 60 mælkekøer, som skal ligge godt. Så i torsdags blev der presset 4700 halmknippe, og de fleste er kommet op på halmloftet. Det sker manuelt, så min kære bondemand har haft travlt. Han har heldigvis ikke været alene om det.
Men når der kommer regn, så falder der en vis ro over stedet. Høsten holder pause for nogle dage.

Når det regner kan jeg ikke lave så meget i haven, og så må jeg finde på andet at lave.
I fredags da jeg havde fået fri fra arbejde var jeg på besøg ved en af vores lokale genbrugsbutikker. Jeg kiggede efter et lille bord, men fandt intet. Istedet for faldt jeg nærmest over en lille kommode. Køn var den ikke og farverne var nok ikke lige dem jeg ville vælge. Men det var jo også lige meget, for jeg havde udtænkt en lidt anden anvendelsesmulighed for den, end den sikkert var vant til.

Kommoden er ikke så stor, har tre fine skuffer, som er i god stand. Og den øverste plade er også ganske god. Så efter at det havde regnet hele natten imellem fredag og lørdag, og det forsat regnede lørdag morgen, gik jeg igang med kommoden.


Jack checkede kommoden godt og grundig igennem, det kunne jo være at den duftede af noget, som en lille hund som Jack kunne synes godt om. Han kan godt finde på at lette en tår op af sådan noget, men heldigvis var der ikke noget.

Vi fandt slibemaskinen frem og fik det løse maling af.


Da det var gjort fandt vi den ønskede maling frem. Det er dejlig at have mulighed for at man kan stå i garagen og gøre sådan noget, som vi er igang med. Vi har desværre ikke noget værksted, så jeg står ofte her i garagen og finder på mange mærkelige og sjove ting.


Så er vi klar til at male.


Det tager jo ikke så lang tid at male sådan en lille kommode, så nu drejer det bare om at have tålmodighed, og den har jeg ikke altid, slet ikke når jeg ikke kan gå ud i haven og lave noget. Elsker nemlig at være derude. Men jeg fik lavet et indslag omkring en regnvejrs tur i haven.

I dag var den så tør, den lille kommode, og jeg synes selv at den er blevet fin. Så jeg tog på planteskole, hvilket er jo et herligt sted at være, for at finde noget der kunne plantes i den

Jeg fik købt lidt af hvert, og da jeg kom hjem blev kommoden forvandlet til det jeg havde planlagt.


Og sådan kom den til at se ud. Den står ved det stakit som er ved have indgangen.


Jeg har plantet skuffen med Lavendel og Kløver.


Det lille jernvindue stammer fra min svogers gård. Jeg har fået det af min svigerfar og svigermor. Jeg synes at det er et lille sødt vindue, specielt med det mønster, som kom frem da jeg gjorde det rent.

Så lidt har jeg da fået lavet i den her våde weekend. Det var ikke lige jeg havde planlagt, men det må jo så blive lavet de næste dage.


4 kommentarer:

  1. Sådan Kirsten, hvor er den blevet flot den lille kommode. Det er da en super ide og noget som ingen andre har. :o)
    Jeg er totalt vild med dit staldvindue, den dekoration er så flot. Tænk engang det må have været smukt med alle de vinduer i gården. Findes der billeder fra den gang ? Og er det almindeligt at man havde så smukke vinduer i Sønderjylland. Jeg tror da aldrig jeg har set noget lignende her på Sjælland.
    Masser af hilsner Fra Linda

    SvarSlet
  2. Kære Linda.
    På de store gårde har man brugt mange penge på at vise ens status. Om det er lige noget som er specielt for Sønderjylland, tror jeg ikke. Hvis du ser på gamle huse og landbrugsbygninger, vil der sikkert være nogen du kan få øje på.
    Det her vindue, har sikkert siddet i en af de gamle bygninger der har været på gården for mange år siden. De fleste af de bygninger er enten væk eller lavet om. Dette skete der en del af i 1980 érne. enten har det siddet i sidderne på stalden/laden eller har det måske siddet i gavlenden. Men den gård som det her staldvindue kommer fra, har igennem mange år gengået en større forandring, så det er uvist hvor det har siddet.
    Vi har desværre ikke sådan noget på vores gård. Den er bygget i 1936 som et husmandssted, og der blev der ikke brugt penge på unødvendige ting, I nogle områder af Sønderjylland havde det meget stor status at have mange skorstene på tagryggen. Jo flere der var jo flere stuer havde man nemlig, så hvis man f.eks. havde fire var man "rig" og havde ofte noget at skulle sige. Eller antallet af vinduer havde også en betydning.

    Jeg er også meget glad for min lille blomsterkommode og det var sjovt at lege med ideen:-)
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
  3. Det pyntede på kommoden, håber du får glæde af den. Fint med planter i skufferne :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth.
      Tak og det synes jeg også at det gjorde. Jeg synes at det er lidt sjovt at lave sådan noget. Jeg tænker at den hen over månederne forandrer sig indhold i skuffen - efterår - jul osv. Og når den ikke kan mere, kan jeg jo finde på noget andet.
      Kh.
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten