søndag den 31. juli 2016

Bjergtoppebedet

har jeg valgt at kalde det jeg vil vise. Jeg er ikke færdig endnu, men jeg har lyst til at vise hvad jeg går og arbejder på i øjeblikket. Det er ikke helt sandt, hvad jeg skriver, for der er egentlig flere projekter der kører parallelt med hinanden. Men ved de andre projekter, er jeg lidt mere afhængige af andres hjælp.

Men bedet her, kan jeg selv være igang med.

Hvorfor jeg kalder bedet - Bjergtoppebedet - synes jeg egentlig det ligner. Ikke toppen af det største bjerg, for så skulle der være sne, og det kan jeg ikke fremtrylle, slet ikke ved det temperaturer vi har i øjeblikket. Men et lille bjerg, hvor er har hærget en storm hvorved en større træer er væltet.

Hvis I forstiller jer det,så er I på rette vej :-)


her lå der fliser, som blev taget væk, da de stod hulter til pulter på grund af rødderne. Nu er der lagt 4 stk. som skal være en slags trædesti. Med tiden håber jeg at både efeu og Storkenæb, vil dække jorden, som mangler blev tilført.
Stupperne er det der er tilbage fra de to første Poppeltræerne, som var en del af en lang række af Poppeltræer. Alle med undtagelse af en, blev fældet. Kastanjetræet måtte desværre også fældes, da vi fandt ud af at det var sygt.



Stuppene er store. Specielt den første som I kan se er virkelig stor, som Linda siger. Hun er helt forbavset over den.
Nogle af de største rødder har jeg gravet fri for jord og andet. Endvidere har jeg fjernet så meget bark, som jeg kunne, i håb om at den ikke kommer med nye grene, for det vil jeg helst undgå.


Som det kan ses, har jeg plantet en Elefantgræs, som er lidt over en meter høj. Den er plantet imellem to større rødder, hvor den har en del plads til at vokse i. Hulets dybde, som jeg gravede ud for at plantet at plante den i, er næsten 60 cm dyb.


I selve bedet er der plantet stauder i forskellige højder. Jeg håber at det vil kunne en vekselvirkning når man går rundt om bedet.
Der er lagt sten rundt om det meste bedet.


Oven på stuppene vil jeg placere krukker, hvor planterne primært vil være planter, som er lette og vil veje frem og tilbage i vinden.


På billederne herunder kan du også se nogen af de stauder der er planter. Jeg har forsøgt at finde planter, som er i nogenlunde samme farvenuance. Der er dog undtagelser, for at bløde bedet op.





Jeg tænker at der kommer flere til og at der bliver lagt flere sten, specielt på toppen. Ovre på den væg, som kan ses bag ved bedet, vil der blive monteret et stakit, som bliver ca. 2½ meter høj. Buske og bl.a roser plantes langs med noget af det stakit.


Sådan ser bedet ud fra græs siden. Bagved bedet har jeg lavet en sti, som skal bruges til at komme op til lågen i hjørnet.

Men jeg er slet ikke færdig endnu, men jeg skal i gang med at male brædder, som skal bruges til det stakit som skal monteres på vægge. Det er 240 stk, og så spændende er det heller ikke at der kan så skrives så meget om det.
Men jeg vil selvfølgelig ligge noget nyt ind, når der sker noget.

Knus herfra
Jack og Kirsten






16 kommentarer:

  1. Det må give en masse lys til din have, at de store popler er fældet. Det er en rigtig god ide, at bruge stubbene til et bed - og at afbarke dem, det giver lige noget patina med det samme. Det ser supersmukt ud med blomster og græs. Det er noget af et malerarbejde, du skal i gang med, men muren er jo også lang, som jeg husker det. Stien med trædestenen ser superhyggelig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. åh ja det gør det. og en vind fra øst, som nogen gange er lidt hård. Så jeg kan godt se på de forskellige områder i haven, st nogle af disse er mere udsat end normalt.
      Men det håber jeg at det stakit kommer til at tage lidt af.
      Tak jeg er glad for at du synes det er en god ide og jeg glæder mig til at se det når stauder har indtaget bedet.
      Knus
      Kirsten

      Slet
  2. Kære Kirsten
    Sikke en god idé, at udnytte stubbene, nu de ikke er til at undgå. Det er tit sådan nogle idéer der giver de skønneste resultater. Indtil nu ser det bare fantastisk ud, og jeg glæder mig både til at følge arbejdet, og se slut resultatet. Rigtig god maler arbejdslyst 😊
    Super skøn søndag til Jack og dig ❤️

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Lone.
      At bruge en masse energy på at bande over dem, kan ikke betale sig, så hellere arbejde med dem, så jeg har indflydelse på det hele.
      Jeg er glad for at du kan lide det
      Knus
      Kirsten

      Slet
  3. Hej Kirsten
    Ja sådan nogle stubbe er der ikke meget ved, så det er en god idé at udnytte dem til et bed. Det bliver fint, og det er godt, at du afbarker, det ser godt ud.
    God arbejdslyst med malearbejdet, det er ikke så spændende.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth.
      det kan jeg kun give det ret i, de er lidt tilovers, så istedet for at bande over dem, valgte jeg den løsning.
      Nej malerarbejde på den måde er ikke så spændende, så det skal bare overståes. gennemsnitlug 35 brædder bliver det indtil videre til, så jeg er ikke engang halvvejs, men jeg tænker denne uge ud, så skulle de være alle malet.
      Så kan de forhåbentlig komme op og blive til et langt stakit :-)
      Knus
      Kirsten

      Slet
  4. Hejsa søde Kirsten.
    Altid i gang med masser af projekter. Det her bliver også fantastisk. Det kan jeg se.
    Alle de smukke blomster du tilfører. Det er vildt og det er smukt.

    Fortsat rigtig god arbejdslyst og dejlig søndag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære ven.
      Ja der er mange projekter i gang sideløbende, måske lidt for mange, for jeg synes ikke helt at jeg kan følge med.
      Jeg er glad for at du kan lide bedet og udformingen.
      Malerarbejdet er startet og jeg tager gennemsnitlig 35 brædder om dagen. Det vil sige at jeg kan male 6 stk på en time.
      Så forhåbentlig er jeg færdig i slutning af denne ue, for det er sjovere at gå i haven og passe mine blomster
      knus
      Kirsten

      Slet
  5. Hej Kirsten.Det er en rigtig god ide at bruge stubbene i dit nye bed.........har selv en del af dem i min have.Og der står krukker på de fleste.
    Og når bedet vokser til og du får malet alle de brædder så bliver det et dejligt hjørne.
    Vil også lige sige at du har vundet de db. rosa valmuer hos mig.Så hvis du vilvære sød at sende mig din adr.Min mail står nederst i mit nye indlæg.
    Rigtig god søndag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette
      Hvorlækkert at jeg har vundet. Jeg har dd skrevet en mail til dig :-)
      jeg er glad for at du kan lide det og ja jeg tror at det bliver et dejligt et hjørne og nede i den anden ende, men det kan du se i næste indslag
      Knus
      Kirsten

      Slet
  6. Hej Kirsten.
    Det ser spændende ud.
    Det er jo altid godt, at man kan udnytte stubben, da det er et meget stort arbejde at fjerne,
    når de har den størrelse.
    Planterne vil jo med tiden fuldstændig dække over stubben.
    God arbejdslyst.

    Hilsen Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Bente.
      Tak for din kommentar. Jeg er glad for at du kan lide det og at udnytte stubben, nu den alligevel er der, er bedre end at gå og bande over den. Den forsvinder jo ikke af den grund.
      Ja det er et stort arbejde, og i de størrelse kan det ikke lade sig gøre.
      Kh
      Kirsten

      Slet
  7. Nogen fantastisk dekorative stubbe, godt fundet på at anvende dem på den fine måde...det bliver vel nok et fint bjergtoppebed ;.)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Sussi.
      Tak jeg er glad for at du synes om bedet og anvendelsen af stubbene.
      Knus
      Kirsten

      Slet
  8. Det er et KÆMPE arbejde i er igang med og det er allerede så smukt. Den stub der er jeg ikke kommet mig over endnu og kan da slet ikke komme mig over at i har kunnet grave alle de andre op der stod ved siden af :o) god arbejdslyst med alle brædderne :o)
    Kram fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda.
      Ja det er et større arbejde vi er igang med, men heldigvis går det stille og roligt fremad. Nogle af projekter er jeg i gang med, og andre er jeg afhængige af at andre har tid til at hjælpe.
      Er startet med at male, så der er arbejde for resten af ugen ud
      Jeg er glad for at du kan lide det bed
      Knus
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten