fredag den 3. juni 2016

Storkenæb

eller Geranium, som dens slægtsnavn er. Jeg fortrækker nu at kalde dem Storkenæb. Det er en staude jeg holder utrolig meget af. Det gør jeg for de fleste planters vedkommende. Men lige nu er det Storkenæb jeg kigger meget på.
Og det kan jeg nu heller ikke undgå, for den har heldigvis den egenskab af den breder sig som et tæppe og fungerer udmærket som bunddække.
Løvet er utrolig flot og planten virker på den ene side meget kompakt men samtidig også utrolig let og elegant.


Hvor mange jeg har i haven har jeg ikke tal på, men de står mange steder. 
Lige nu er der mange af dem som blomstrer. Store og små blomster stikker op af løvet med flotte farver. Samtidig er der tegn på at der kommer flere, da der er mange knopper, som enten er helt lukket endnu eller er på vej til at udfolde sig.


Jeg må indrømme at jeg kan ikke huske hvad de forskellige hedder, så derfor skriver jeg ikke navne ved. Men den her jeg viser på de billederne ovenover, er den første jeg plantede for en del år siden. Den har indtaget et hjørne af det bed hvor mange af mine buksbom og havehortensia står. Den er vel en 40 til 50 cm høj, og bladene er forholdsvise store. Farven på blomsten er utrolig flot og med dens støvdrager ser den utrolig elegant ud.


Lige ved siden står en anden Storkenæb, den har selv besluttet sig for at bo der, men det gør indenting for de to klæ´r hinanden godt. Den er lidt mindre i blomsten, og bladene er anderledes en den lyse lilla.


Den er ikke helt hvid, men der er et snert af en sart lyserød i den. Iøvrigt er det ikke særligt svært at lave sine egne Storkenæb. Man tager nogle af de udløber den har dannet over sommeren, enten planter dem dem der hvor man gerne vil dem eller som jeg har gjort en mindre potte, med god jord og man passer dem med vand og gødning. Så skal de vokse sig større.

Lige overfor de to her står der to andre Storkenæb. Den ene er sprunget ud, hvor den anden er så småt begyndt at vise sine knopper.


Den her er mere enkel og dens støvdrager er heller ikke så lange som de andre. Jeg synes den er utrolig sød. Og når den er på toppen af sin blomstring, er det et helt tæppe af lyserøde blosmter.


Lige ved siden af står der en anden Storkenæb. Det er endnu ikke sprunget ud men jeg mener af sidste år at den er lysere end den lyserøde, men mere lyserød en den anden som står overfor, ved siden af den lilla.


Jeg mener at jeg plantede den for ca. 3 år siden, så den har ikke bredt sig då meget som de tre andre, men det skal den nok komme til.

Lige i nærheden af de fire Storkenæb har jeg en pergola. Der har jeg også for mange år siden plantet Storkenæb som bunddække.
Denne her er mere lilla end den første jeg viste.


Den er sød de sriber - markeringer - som den har på bladet.






Prøv at se støvdrager - de er lilla i enderne og markeringen på kronbladene synes jeg ligner små grene eller træer. Flot er den og den er større end de andre
Den deler også bed med en anden Storkenæb.

Den er mindre og hvid.


 Støvdragerne her er hvide med røde/pinke hoveder. Den er yndig og enkel.




Den her har jeg bl.a lavet flere af ved at bruge den måde jeg ha tidligere har beskrevet. Dem har jeg plantet omkring en guldaks, som står lige i nærheden. De fungere som en fodpose.


I den del af haven, som hører til delen hvor indgang til haven er, står der også Storkenæb. Det er meningen at de skal danne de flotte tæpper.
Den her jeg viser nu har et helt andet løv end de andre. Det er nemligt mørkt - nærmest som farven på en rødvin. Farven på blomsten er sart Lilla.





 Utrolig flot med den blad farve og de blomster med den sarte farve.


I det samme bed står der dem her


Åh den er også flot lige som de andre. Denne her har nogle flotte blomsterknopper som er røde, så de ligner nærmest bær.




Fantastisk ikke sandt?

Men der kommer flere, så du må gerne blive lidt endnu. De næste er Storkenæb som er højere og har helt andre farver end dem, jeg tidligere har vist.


Utrolig flot farve. Nærmest som purpur. Blomsterne er også helt anderledes end de andre. Her danner de fem kronblade nærmest en cirkel.


 Støvdragerne er ikke så lange som ved nogle af de andre.


Glæder mig til at den har dannet et tæppe af grønne blade og høje stængler med et flot flor af purpur farvede blomster svæver derover.
Lige ved siden har jeg plantet denne her


Denne her er også mørk men lidt lysere end den anden. Blomsterbladene er her også lidt adskilt. Yderlig har den en lysere markering inde i centrum af blomsten, alt der hvor støvdragerne udspringer fra.
Og så ser det ud som om den har en lille flæsekant på kronbladene.


Flæsekanten kan bl.a ses her på de her billeder, hvor kronbladene er trukket tilbage.


En sød blomst.

Den sidste jeg vil vise er den her.
Den er lige sprunget ud, så der er ikke så mange at vise.


Denne her har også en lysere markering i midten. Disse er tegnet som strenger, så det ligner en stjerne. Farven er en mellemting af Lilla og rosa.


Dens knopblade, vil jeg kalde dem, fremstår også mere tydeligt end ved de andre, hvor man enten kan se de lodne knopblade eller slet ikke.


Det var den sidste jeg kunne vise, men jeg tænker at der med tiden kommer flere, for de er meget gode til at bruge som bunddække. Og så er de søde i sig selv.

Jack og jeg vil ønske jer en god fredag.
Knus
Jack og Kirsten













10 kommentarer:

  1. Hvor er de flotte <3 Er også blevet helt vild med storkenæb, så samler også lidt når jeg kan komme til det :-) Den hvide du har er godt nok sød :-)
    Dejlig dag til dig og Jack ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak
      Ja storkenæb er en sød blomst/plante som jeg tænker man kun kan holde af
      Jeg samler ikke direkte men de er kommet efterhånden som jeg falder over dem
      Staudestedet.dk har rigtig forskellige slags
      Du må engang komme og tage af den som du synes er sød
      Men skriv inden
      Knus
      Kirsten

      Slet
  2. Åhh de er simpelthen så smukke Kirsten, den ene lille skønhed efter den anden..alle med hver deres særlige smukke træk. Jeg elsker dem også og så er de bare så gode til bunddække mellem roserne og klæder roserne så smukt. Så de er nogle små vindere :o)
    Rigtig dejlig sommerdag til dig og Jack.
    Kram fra Linda

    Ps. Jeg ved ikke om det er skrevet, men hvis du har et lille navnskilt på med dit navn og blognavn på Søndag så er det nemmere at kende dig. Det var der mange der havde sidste år og det var rart for en ny i flokken som mig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Linda det skal huske at plante dem i mellem roserne
      Jeg bliver nok nød at finde et sted hvor de kan plantes for det går nok ikke med at have dem alle inde i driverhuset
      Forresten hvad hedder den rose som du har plantet op af dine buer?

      Med hensyn til navneskilt skal jeg nok finde noget
      Knus
      Kirsten

      Slet
  3. Hej Kirsten
    flot indlæg om storkenæb og fine billeder. Jeg har rigtig mange storkenæb, men får ikke tid til at gå i dybden med dem, dejligt at du gør det. Hvis du vil have nye, kan du få nogle med hjem til juli.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Lisbeth
      Nej for Søren så kunne du ikke bestille andet. Min have er ikke så stor som din og jeg laver heller ikke indslag til hverdag for det tager tid hvis det skal ordentligt og det skal
      Men det vil jeg da blive så glad 1000 tak du er sød - men det har jeg vist skrevet før
      Men jeg glæder mig til at se dig igen
      Knus
      Kirsten

      Slet
  4. Hej Kirsten.Dejligt indlæg med alle de skønne storkenæb.Og hvor har du mange forskellige.
    Gode billeder du tager af de fine forskelligheder.
    kan da se at jeg har en del af dem du viser...................men har kun navne på de få.Mener det er den samme med det mørke løv jeg lige har købt til mit dråbebed.
    Glæder mig SÅ meget til at hilse på dig på søndag.God solskinsaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette.
      Lidt forsinket svaret undskyld. men det hele går så hurtigt ude i haven. Det er en spændende tid. Er glad for du kan lide indslaget med Storkenæb.
      Jeg synes det var rigtig hyggeligt at møde dig i går i den geografisk have, ja det var en rigtig hyggelig blogtræf.
      Den med det mørke løv, synes er meget flot og så dem den farve blomster, en god kombination, som kan skabe lidt forskellighed i et bed.
      Håber på at du kom hjem med mange spændende planter fra Kolding
      Kh
      Kirsten

      Slet
  5. Hold nu helt op søde Kirsten.
    Er da vildt imponeret. Sikke mange blomster du har. Det må være en fantastisk have at opleve live.
    Så mange arter og farver af denne smukke blomst.
    Som du skriver er den fantastisk til bunddækken. Kunne absolut godt bruge den til at udrydde mine skvalderkål.......
    Så du har gjort det igen. Endnu en ting på min ønskeseddel:))))))))

    Rigtig smuk grundlovs dag til jer
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg frygter det værste når du skriver ønskeliste for jeg kan allerede høre Kim.
      I forhold til at holde Skvalderkål nede, så kan jeg være bange for at Storkenæb vil have det svært inden den bliver etableret, da Skvalderkål er noget aggressiv.
      Men den er flot andre steder.
      Kh
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten