torsdag den 31. marts 2016

Har I hørt

alle de dejlige lyde der er pt.. Lyde fra træerne, buske, bænkens ryglæn - ja alle steder. Ja lyden fra fuglene som er i fuld gang med at finde en ny kæreste, gøre kur til den man gerne vil have, og solsorten som allerede kl. 5 om morgen synger højlydt for at fortælle at dagen er startet og solen er på vej op.

Det er så herligt at høre og man kan kun blive glad.

Sidste dag jeg var ude fik Jack og jeg besøg af en lille gruppe af de her


Stæren - så herlig en fugl, som bare kan synge en masse fine lyde. Den kan virkelig varierer sine musikalske indslag - der er nogen der siger at de kan lære omgivelsernes lyde og synge den bagefter f.eks telefonlyd. Om det passer ved jeg ikke - men synge kan de. Og man er slet ikke i tvivl når en flok slår sig ned i toppen af et træ - så herligt.



Jeg har flere stærekasser i haven, hvor de ofte flytter ind. Jeg holder meget af at sidde og kigge på den aktivitet der kan være om de redekasser, for der er virkelig gang i den lille familie - mor og far skal jo fodre de unger, som virker til at have en konstant sult og aldrig kan mættes. Så insekter, laver og regnorme bliver slæbt ind igennem det hul, hvor der sidder 5 til 6 unger og råber omkring. En massen og leben er der i de kasser, så jeg tror at Stære mor og Stærefar er glade for at de kun for et kuld unger.




Sidste år optog jeg en lille video af en flok Stære der landede i nogle af mine Rønnetræer som står bagved driverhuset. De er godt nok optaget i efteråret men det er det samme der sker nu, de kommer i en større flok, slår sig ned, for at kort tid efter at flyve videre til det næste træ eller mark. Og imens taler de utrolig meget til hinanden. det er så livsbekræftende.


Og om lidt kommer en anden herlig fugl nemlig Svalen. Vi har altid mange Svale, som bygger deres reder inde i stalden, så jeg er spændt på hvad de tænker når de ser at der ikke længere står køer derinde, om de så flyver andet sted. Det håber jeg ikke.

Har du en bestemt fugl som du synes rigtig meget om?


Kh.
Jack og Kirsten


18 kommentarer:

  1. Åh ja Kirsten, sikke lyde der er. Man bliver overrasket dag for dag og stæren er en af mine yndlinger.
    Tror det er pga. sangen fra skolen med "Åh den lille stær" den har altid været min yndlings sang. Så tænker jeg på sol og sommer, i rød tæt siddende t'shirt og kort cowboynederdel med min røde lædder skoletaske med orange reflekser...
    Men jeg er nu glad for alle fugle. De symbolisere frihed og noget smukt for mig.
    Vi får ofte besøg af et par tyrker duer. Dem kan jeg slet ikke stå for. De er så behagelige at både kigge og høre på.
    En lyd jeg har lagt mærke til i dag er tagrenderne der knirker når solen står ned på dem og varmer dem op.
    Der er noget hyggeligt ved den lyd...

    Rigtig skøn aften søde Kirsten
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Charlotte ja der er mange lyde, jeg kunne her i går hører at bøgehækken raslede med dens tørre grene, det lyder egentlig godt en lille lys melodi.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  2. Ja lyde dem er der mange af, når man lytter godt efter. Jeg har også nydt fuglene om morgenen. Vi har en del Mejser ovre i kolonihaven og de kvidrer så fint. En ting jeg elsker at sidde og nyde er når de bader i mit fuglebad, først så kommer solsorten..når den er færdig kommer mejeserne og til sidst de små gråspurve. Jeg har tit tænkt på om der er hakkeorden.
    Hvis duerne har været der og klatte, så bliver der ikke badet før jeg har gjort rent og hældt nyt vand i.
    En fugl jeg holder meget af og altid kigger langt efter er Viben, for når først den er der så er det ved at være forår.
    God aften til dig og Jack, fra Alma ( der laver snorke lyde )og mig

    SvarSlet
    Svar
    1. ja kære Linda der er sikkert et system i deres baderegler, eller hvem der har rettighederne til de æbler vi kaster ud til fuglene, der har solsorten nok helt sin egen mening, men det er sjovt at studerer dem og deres adfærd
      Viben har vi en del af fordi de kommer jo til vaden og trækker ind i landet.
      Kh
      Kirsten

      Slet
  3. Ja jeg nyder også fuglestemmerne nu, solsorten, stærene og duernes kurren er indbegrebet af forår for mig.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. ja det er det også for mig, og hvis det bliver pludseligt stille, begynder jeg med det samme at tænke at der er noget galt.
      Kh.
      kirsten

      Slet
  4. Det er så dejlig med fuglesang, når man går ud af døren om morgenen :-)
    Jeg har også set stære her på matriklen flere gange i år, og mon ikke de flytter ind i vores stærekasser som de plejer.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja kære Vivi det er dejligt. og det er dejligt at sidde og kigge på dem når de flyver ind og ud af redekasserne. Så de skal nok flytte ind i deres nye boliger :-)
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  5. Ja, det er helt vildt som der er lyd i luften nu - hvor er det bare det skønneste, når man hører det inden man står op og når man cykler på arbejde om morgenen.

    Lærken.... jeg var ved Vesterhavet i påsken og derude på heden havde lærkerne bare travlt med at gøre kur og indrette sig. Det var så skønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er rigtigt det erså skønt med alle de herlige og livsbekræftende lyde vi kan hører
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  6. Kære Kirsten. Det er bare så skønt med fuglesang fra morgenstunden af. Det går altså lidt nemmere at komme op af sengen også i gang med alle gøremålene. Hvad skulle vi ellers gøre med alle de skønne fugle i haven. Jeg nyder alle fuglene ved mine fodersteder i haven, ville ikke undvære den del af naturen. hvor er det herlige billeder. Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. tak kære Merete ja det jeg ville ikke gerne undvære dem, derfor fodrer jeg også for at de skal komme og spise og synge deres sange
      Kh.
      kirsten

      Slet
  7. Lige præcis Kirsten... Den bedste lyd i verden, er fuglefløjt. De sidste par morgener, har der også været et par ænder, i vores have. Det skal lige siges, at jeg nok er den i Nordjylland der sætter flest fuglekugler ud ;0) så de ænder gik helt amok, og hvor de dog larmede... Helt vildt hahaha.... Men skønt er det.
    Sov godt og knus til Jack og dig ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. ja kære Lone det er skønt med alle de fugle, Jeg holder af et duepar som kommer hver dag i haven og sidder og snakker til hinanden.
      Jeg har ofte tønkt på om de bygger rede i efeuen ved pergoalen, men jeg synes aldrig at have set nogle unger, det kunne ellers være hyggeligt.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  8. Det er så vidunderligt at lytte til al den kvidren og sang. Fine billeder af flokken!
    Svalerne her er hurtige, og imponerende flyvere, de kan nå at påbegynde en rede i værkstedet bare et vindue står åben lidt, og der er ingen høveder, så mon ikke de tager staldene i brug hos jer igen?
    Tror ikke jeg har en ynglings fugl.
    Dejlig aften til jer, Kirsten!
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det regner jeg også med at du kommer og fortsætter som de har gjort alle de andre år bygge rede, de er herlige og deres lyde er bare gode de kære svaler
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  9. Åh ja. Jeg stornyder at høre på fuglenes sang. Her er det dog mest solsortene man hører, men det lyder jo dejligt alligevel.
    Hav en dejlig lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja så er min i den samme forening for jeg holder meget af det uanset om det er stære solsorterne mejser, spurve eller hvad de nu kan være, det er bare dejligt.
      Kh
      kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten