mandag den 21. marts 2016

påskebordet

er dækket. Ikke til middag eller frokost, for vi har ikke rigtig planlagt noget for påsken. Der har været mange ting de sidste mange uger, så vi har nok ikke lige tænkt den tanke med at invitere. Men det kan jo være at vi inviterer spontant nogen til et bid brød og andet godt. Men det vil vise sig.

Uanset hvad, så er der pyntet, for det er vigtigt at det er hyggeligt omkring os, det giver energi og glæde.


Farver er oplagte - varme gul orange farver med lidt grønt - det er jo påske og forår. Min kære bondemand var i sidste uge til generalforsamling ved en af de landbrugsforeninger, hvor han igennem mange år har siddet i bestyrelsen, og da vi ikke længere har køer, har han valgt at stoppe. Så han fik en kæmpe buket blomster - og den var jeg så heldig at få.



Flotte glade nuancer med mange af mine ynglingsblomster. Lige en buket til nu og lige til at gøre en glad.


Buketten er stillet på vores spisebord i stuen, hvor farmors fine påskeløber er lagt på. Hun har en gang for mange år siden broderet denne. Jeg tror hun sagde inden hun blev gift med farfar, så det må have været omkring slutning af 1950´erne.


Åh den er så sød med de forskellige grønne nuancer - de små høns der sidder på deres reder.



Hun må gerne glemme at jeg har lånt den :-) for den er bare så smuk - men selvfølgelig skal hun have den tilbage - hvis hun ikke ligefrem synes at jeg skal "låne" den.

Og så er der lige kommet "lidt" pynt på bordet. De fleste er ved at kende mig og at jeg nok har et pyntegen et eller andet sted, som kommer til udtryk - det kan ikke fortrænges, det kommer bare...




 Og det her er noget ganske særligt - åh ja, i forrige uge fik jeg en pakke med posten. Og i dag er det ikke så tit man for en pakke, som man slet ikke kender noget til. Så pakken blev pakket ud med det samme, jeg nåede ikke engang at få frakken af. Og der i den pakke lå der det flotteste påskeæg -liggende på en rede. Det er simpelthen så kønt med blonder, bånd, ornamenter - etiketter, sløjfe og et lille kors i toppen af ægget. Og det skal jo passes godt på, at jeg har fået det lagt ind i en glasklokke så det kan holde sig pænt.

Er det ikke bare så flot.
Kæreste Charlotte. 1000, 1000 tak for dit fine æg. Det er så flot, og du kan tro at jeg passer godt på det. Knus. Du kan se hendes blog her

Hvis jeg ryster det ganske forsigtig kan jeg hører at der der noget derinde - sikkert et lille æg i det store æg, men det ligger godt derinde, så det får det lov til.

Jeg i den sidste tid selv været i gang med at lave reder, Nogle af dem store - det har været til Fru høne og Fru And. Men jeg har også lavet små reder at birkegrene.

De er også placeret i glasklokker og er pyntet med æg, fejr m.m.


En lille påskehilsen fra påskeharen, som 1. påskemorgen skaber glæde hos små, store og andre, med at lægge sine herlige påskeæg.
I mange år kunne den ikke ligge æggene ude i haven, da vores gamle hund Max, nærmest fulgte påskeharens spor rundt i haven og spiste æggene. Max havde aldrig hørt om at hundene ikke må spise chokolade. Nogen tænker ja, men hvorfor lukkede påskeharen ikke bare for lågen. Det gjorde den skam også, men Max havde lavet sin egen lille indgang fra marken til haven, som havens ejer først fandt da hun havde fået Jack.


Der er nu noget sødt over harer - specielt harekillinger.




Farmors fine løber, nu skriver jeg farmor, det er egentlig min svigermor, men her kaldes hun farmor.


Så nu kan det blive påske for min skyld, jeg har ferie, så jeg har tid hvis der skulle komme nogen forbi, jeg kan altid diske op med en ægge mad, med purløg fra haven og tomater fra købmanden.

God start på påskeugen som starter i dag
Kh.
Jack og Kirsten





12 kommentarer:

  1. Ihhh hvor er det dog fint og hyggeligt som du har pyntet op til påske. Jeg kan godt forstå at du håber "farmor" har glemt at du har lånt dugen, for den er da så sød med de små høns på. Og sikke et smukt æg fra Charlotte, hvor er du dog bare heldig.
    Max var da vist en snu lille hund, men hvor er det godt at du har fundet den lille indgang, så Jack ikke smutter igennem ;0)
    Jeg ville ønske at jeg ikke boede så langt væk, for de der ægge madder med purløg, frister da godt nok en del.
    Hvor er det dejligt du har ferie, og bare kan nyde påskedagene. Håber I får nogle rigtig dejlige dage ❤️
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Lone. Ja det kunne være godt hvsi jeg kunne låne den, ellers må jeg se om jeg ikke kan brodere en selv.
      Ja max var en noget klog hund, og jeg måske nok ikke skrevet at Max levede meget op til hans navn, for han var meget stor, nok nærmere bred, En blanding imellem en labrador og Schæfer, så fårehegnet kunne han let komme igennem når han vidste at der var noget lækkert :-)
      Ja det kunne være hyggeligt hvis du og andre kom forbi.
      Knus
      Kirsten

      Slet
  2. Ja du er lige klar til påsken, kan jeg se, det ser fint ud. Jeg mangler pyntegenet, så der bliver ikke pyntet så meget her hos os. Det var en flot buket I fik, du og bondemanden.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Lisbeth. Åg jeg tror nu ikke at du mangler et pyntegen, for ellers ville du slet ikke kunne sammensætte de planter ude i haven, du bruger bare det i haven i stedet for.
      Ja det er dejligt når manden får en buket som han så giver videre til hans kone, som han ved holder meget af buketter. Så det er dejligt at have en så stor buket stående på bordet her til påske.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  3. Kære Kirsten Dit indlæg den anden dag om jeres farvel til køerne gjorde så stort indtryk, at jeg lige måtte fordøje det et par dage. Da vores jerseykøer røg ud for 22 år siden, var det også det en vemodig beslutning - især den dag hvor de sidste forlod gården var manden lidt stille. Til gengæld har vi aldrig fortrudt! Vi byggede dengang de eksisterende stalde om til fedesvin, dengang havde vi også søer. Nu har vi kun fedesvin - de er ikke nær så hyggelige, som køerne, men heller ikke så tidskrævende. Godt I selv fik lov at tage beslutningen, selvom baggrunden er ulykkelig - så har I kunnet afvikle i det tempo, I ønsker, og danne jeres nye tilværelse, som I vil. Skønt din bondemand har fået job - jeg håber, han og du kommer til at trives med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Frede. Vi har det godt med beslutningen og den er jo kommet hen ad vejen, selvom beslutningen er taget med den baggrund. Men bondemanden har det rigtig godt med det, for det var med at være for meget af det gode og til tider virkede det meet uoverskueligt og til tider træls. Sidste weekend var den første weekend uden mælkekøer og det var godt, vi tog til Aalborg og havde fri, det eneste han skulle var at fodre ungdyrene, så det blev gjort inden vi tog afsted, og det tager ikke lang tid. Og vi kunne selv bestemme hvornår vi ville hjem om søndagen, for det var ikke tidsbestemmende for hvornår de skulle have igen. Så det er meget mere frihed i weekenderne, og det tænker jeg at vi kommer til at holde meget af.
      Så vi trives med det og vi har ikke fortrudt nu hvor tingene er som de er.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  4. Kæreste Kirsten...
    Sikke du har pyntet op til påske. I de originale farver og med en rigtig påskeløber. Kan godt forstå du nyder at "låne" den flotte dug. Er sikker på farmor godt ved det. Men hun syntes med garanti du skal nyde den lidt og så har den nok et specielt tilhørsforhold til huset...
    Jeg er så glad for at se du kan bruge ægget og så sammen med dine egne kreationer. Dit pyntegen får lov at komme til udtryk. Må også lige sige at dine glas montre er fantastisk smukke.
    Dejligt påsket indlæg og håber virkelig at den fantastiske påskehare kommer forbi, han har travlt for han kommer på nøjagtig samme måde her. Det er og bliver den sjoveste tradition!

    Tusind tak for de søde ord og rigtig skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Charlotte.
      Ja jeg er sikker på hun ved det, og hun var glad da hun så at løberen blev brugt og at den lå på bordet. Hun fortalte at det var nogen år siden hun sidst havde brugt den, og det må det være for jeg kan ikke huske den.
      Ja jeg synes at de flotte æg skulle stå sådan sammen med de andre påsketing, og jeg tror at det godt kan gå et stykke tid inden kommer ved i påskeæsken. Den får nemlig den æske, som jeg viste i et opslag for et stykke tid siden, så ved jeg hvor jeg har den og kan finde den frem når det igen er så vidt at vi snakker æg i flertals form :-)
      Ja vi må se om påskeharen kommer her i haven, jeg har ihvert fald søget for at andre kan få :-) og det er vigtigt
      Kh
      Kirsten

      Slet
  5. Hold da op som du har fået pyntet op.
    Jeg får vist ikke gjort så meget ud af det i år - har for meget om ørerne...og vi skal nu heller ikke have påskegæster...så...
    Jeg har dog fået pyntet mine to "fuglebure" og lavet et par påskedekorationer.

    Hav en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Esther, så meget er det heller ikke at jeg har pyntet på til påske, men lidt er det da også blevet hos dig kan jeg læse, så påsken er også kommet til dig.
      Men uanset hvad så bliver det påske, så jeg håber at påskeharen også finder sin vej til dig
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  6. Hyggeligt som du har pyntet til påske, og sikke dog en skøn buket :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja kære Vivi det er en utrolig flot buket og en af de store. Dem får jeg ikke så mange af, så den nydes fuldt ud. Og så passer jo den lige til højtiden, så det var lidt oplagt at bruge den i billederne, og så er den jo også blevet foreviget så den ikke bliver glemt.
      Kh.
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten