mandag den 7. marts 2016

første fase - gud hvor en kedelig overskrift -

men det er det jo, den første fase af oprydning og forårs klargøring i selve haven. I går kunne I se at Jack og jeg var igang i driverhuset. Så der har foråret gjort sit indtog i driverhuset. Det kan du læse om her.

Så samme procedure som dagen inden. Kaffe laves til at tage med i haven, godt med tøj på, have saks skal også med, kost - den gode med de stive hår - trillebøre og kamera. Så ud gik vi, og det ikke fordi at det var det helt vildt opmuntrende vejr - men det var tørvejr og næsten vindstille. Ja det virkede nærmest mildt - selvom temperaturen viste 3 grader.

Området vi havde planlagt at tage var terrasen foran driverhuset. Så vi gik igang med at klippe visne toppe af stauder - staudeærteblomst, anemoner, katteurt og rester af hostablade og stængel. Dette blev gjort i begge højbede, som står på terrasen


Det blev helt bart er mit første umiddelbare indtryk, men jeg kan jo sagtens se at der er en masse godt på vej op. Trillebøren, blev også hurtig fyld.


Masse af løgplanter er på vej, ja også liljer som jeg var så heldig at få at min kære kollega Minna. Sidste blomstrede de længe. Så jeg glæder mig til de blomstrer igen. De er i hvert fald på vej op.


En staude jeg købte sidste år, hvor den også blomstrede så fint. Jeg mener at den hedder due skabiose. Jeg har endda et billed fra sidste år, hvor den blomstrede så smuk.


Den er så flot. Og den står på min liste over de stauder jeg skal kigge efter næste gang jeg kommer på planteskolen.






Som I kan se er der masse af leben i de to højkasser. En masse løgplanter, som jeg bare sådan glæder mig til at de blomstrer. jeg satte en masse løg sidste efterår, så jeg er rigtig spændt på hvordan det ser ud.



Den mindste af de to højkasser på terrasen foran driverhuset.
Det ser iøvrigt sådan ud når der er fuld gang i højkasserne. Billedet er fra sidste sommer.




Specielt den hvide ærteblomst var overdådig sidste år. Den blomstrede helt vildt længe. En skam de ikke rigtig dufter. Men jeg har aldrig kunne få ærteblomst til at blive til noget, når jeg såede den etårige.
Jeg har i efteråret 2015 plantet to mere i højkassen ved siden, De er lyserøde mener jeg - men kan ikke lige huske det. Men det ser jeg her til sommer :-)

Nåh fliserne blevet fejet, hvilket ikke var så let, men det blev gjort op til flere gange. Fordi jeg hvergang jeg gik på fliserne slæbte tyk og tung jord ind på fliserne. Men det ved jeg jo, at jorden er sådan her.

Alle krukkerne på terrasen blev checket og blade m.m blev fjernet.
Og selvfølgelig blev der også sat nogle krukker med hornvioler. Krukkerne eller pokaler, som nogen kalder dem, købte jeg forresten da jeg var sammen med min veninde Dorthe på vores shoppingtur. Hornviolerne blev også købt dengang. men de er første plantet i krukkerne forrige weekend, og efterfølgende sat ud til en lille blid tilvænning til udelivet .-)




Hornvioler eller bare generelt violer er en af mine ynglings blomster til foråret. De er både søde, hårdefører og så er deres farvespil utrolig flot. Det bliver sikkert ikke de sidste der kommer her i haven i dette forår. Det kan jeg med stor sikkerhed sige.

Ja så blev der ellers også bare pyntet - som Merete, hun er også blogger, viser en tysk tradition, nemlig at hænge farvede æg i træerne i påskemåneden. Hvis I ikke kender Merete, så kan du finde hendes blog her. Merete og jeg bor ikke så langt fra hinanden og ikke langt fra Tyskland. Så vi har åbenbart tænkt det samme på denne her søndag, hvor vejret var meget tungt i det, og solen først skinnede, da den var på vej ned. For jeg samlede nogle af de store grene, der lå på græsplænen, sætte dem i en gammel mælkejunge og de blev pyntet med farvede påskeæg i alverdens farver. Det er lidt hyggeligt og så lyser det lidt og giver også noget farve i haven.


Lidt farve i haven på det her tidspunkt kan man kun blive glad af.


Æggene er plastik æg, så de kan holde til lidt af hvert. Men bare påskeharen ikke kommer og tænker, hende her hun har da æg nok, så behøver hun ingen.

Jack og jeg ønsker jer alle en god start på en ny uge, men vi håber begge, at vi snart kan komme ud i haven, for det er dejligt at gå derude.
Kh.
Jack og Kirsten



19 kommentarer:

  1. Hvor har i været flittige dig og Jack. Det er da helt utroligt så hurtig man kan fylde en trillebør eller en kurv, men væk skal det og så kommer alt det sjove med at se hvad der kommer op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rita.
      Tak. Ja det er utroligt hvor hurtig det går, og egentlig plejer jeg også at bruge anhængeren om foråret når jeg starter med forårs oprydningen, men den er ikke hjemme lige nu. Så vi går frem og tilbage for at den tømme den. Men det er dejligt når man er igang for man kan virkelig se hvor langt man kommer. Men vi er jo først startet så der er en del der skal gøres
      Men dejligt nu er vi igang
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  2. Nu blir jeg da helt syg efter at komme igang i haven ;0) du fortæller så fint om oprydningen, at man næsten synes det blir sjovt at rydde op hihi...
    Men jeg må vente lidt. For det første er jeg helt ødelagt efter en weekend, hvor jeg bare har malet malet og atter malet. Der kommer snart et blog indlæg, om hvad ;0)
    For det andet har vejret, slet ikke egnet sig til have arbejde. Men snart 👍🏻
    Dejligt med dine billeder af sidste års smukke blomster. Den skabiose var jo fantastisk. Ligner helt en klematis, og de farverige æg, er da så skønne i haven, nu der ikke er så mange blomster endnu. Horn violer er også min yndlings forårs blomst. De kan sættes ud tidligt, og kan blomstre næsten helt til jul ;0)
    Tak for dejlig morgen læsning
    Knus Lone ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lone.
      Nej det er ikke godt at have for mange projekter igang, og jeg kan også godt sige at jeg mandag morgen kunne mærke nogle muskler, som jeg havde glemt alt om jeg havde, men det går heldigvis over. I dag har vi også været lidt ude - en lille times tid efter arbejde, hvor vi har taget et par højbede mere. Og vi fandt en mariehøne :-)
      Ja hornvioler hører til i min verden - det er en af symbolerne for forår hos mig, og jeg kan se at der hvor jeg købte sidst har slagtilbud på lørdag, så jeg tror at jeg skal på en lille køretur, hvis vejret ikke byder ind til havearbejde :-)
      Velbekomme
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  3. Dejligt med opstart i haven, I nåede langt. Hos os var det ikke vejr til haven, det regnede hele dagen. I dag er det gråt men stille vejr.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Ja det er langt, men vi nåede ikke så langt som du tror. Samlet nåede vi driverhuset og terrase foran den, og det måske 18 m2 sådan ca. Men vi har været ude i dag efter arbejde, så et lille nap hver dag så sker der lidt. Mangler solen og lyset når jeg har siddet på kontoret det meste af dagen.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  4. Kære Kirsten. Tak for dit link :-) Ja det er skønt med både oprydning og kulørt æg her i foråret. Det hele frisker op i haven, så må vi jo se om det varme vejr kommer til at skubbe lidt til det grønne. Det kan være at Jack kommer hurtigere ud. :-) Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme
      Ja det er dejligt at få startet op, så kan jeg tage et stykke hver dag eller der hvor det er muligt. men det er også skønt at komme ud og få noget frisk luft efter en lang dag på kontoret.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  5. Det er skønt med oprydning. Glæder mig dog til vi er færdige med udestuen/drivhuset...det er et hadejob..men SÅ skønt når det er klaret.
    Desværre skal jeg på arbejde på lørdag (!) - det ville ellers have været skønt at få klaret udestuen der...men tvivler på vi får det gjort før påskeferien...dvs. en hel del senere end senere end normalt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov...glemte helt: Jeg har også nogle plasticæg som jeg nogle gange har haft hængt i (den nu syge) japanske ahorn i forhaven. Måske jeg skulle gøre det igen i år..inden den bliver fældet.

      Slet
    2. ja da bare i gang med påskeæggene det lyser lidt op, synes jeg.
      Nej nogen gang kan det være svært at få tiden til at slå til og det er heller ikke latid man kan nå det man gere vil, men det kommer sikkert nok - tror du ikke
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  6. Det er så dejligt med forårsklargøringen selv om bedene bliver lidt bare, men det er jo kun en kort overgang.
    Hvor er din skabiose fin :-)
    Jeg var også ude nogle timer i går, for vejret blev jo meget bedre end først lovet. Jeg fik smidt vinterpynten væk i gårdhave og indkørsel, og fyldt tønder og krukker op med frisk muld, så de er klar til plantning. Græsplænen i gårdhaven fik også en ordentlig tur med riven, den bliver altid helt jokket ned om vinteren (det er her vi har vores juletræssalg), og ser forfærdelig ud hvert forår. Visne blade blev fjernet og belægningen fejet, så nu mangler jeg kun lige at få købt og plantet hornvioler, så ser både gårdhave og indkørsel rigtig indbydende ud igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Vivi
      ja du har ret at det er dejligt at komme igang, for der er meget der skal fjernes, grene, blade, og stauder plus mere der skal klippes.
      Og ja det ser noget bart ud, men heldigvis så kommer det hurtigt. Der sker lidt for hver dag der går. Kan se at mine katteurt er ved at komme i gang, og nogle af de ældre hosta og er ved at komme op ad jordoverfladen, så det er bare dejligt.
      Men græsplæne og det grove det venter jeg med endnu for det er noget vådt, så jeg er bange for at der ikke kommer så godt ud af det. Så nu er det bedene der står for tur.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  7. Uha her er jeg bagud på point. Her ligger stadig sne og klargøring af haven, er en by i Rusland....
    Jeg tror i er lidt længere fremme i foråret nede syd på.
    Men hvor ser det godt ud når haven får en overhaling. Pynter så gevaldigt. Glæder mig til det bliver min tur til at komme i gang.
    Vi plejer jo altid at være i haven til påske, men det falder jo enormt tidligt i år...
    Mon ikke den søde påskehare kunne komme med et lille æg til dig. Er sikker på du har gjort dig så fortjent til det....

    Rigtig skøn dag sødeste Kirsten
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh Kære Charlotte. Der er nu også lang vej endnu, lige nu er jeg i gang med højbedene hvor jeg fjerner de visner ting, derefter er det de andre alm. bede. så det tager nogen dage, så jeg skal være heldig hvis jeg er færdig til påske.
      Men det er dejligt at komme igang og komme ud i den friske luft og mærke solen når den er der.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  8. Hej Kirsten.Dejligt at komme i gang derude.........og du har da nået langt hos dig.
    Og hvor ser dit drivhus dejligt ud.Mit er proppet til med krukker som jeg ikke helt er klar til at lukke ud.
    Skønne grå pokaler har dem også selv.........måske skulle jeg også bruge dem til nogle af alle mine violer.
    Nu håber vi bare på lidt sol og varme.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Kære Jette.
      Jeg er slet ikke nået så langt som du tror, der er sandelig meget mere at tage hånd om. Området jeg har vist er ca. 18 cm stort område, og der er meget mere. men vi - Jack og jeg - tager et nap hver dag der hvor det kan lade sig gøre og vejret tillader det, Så skal vi nok komme igennem det.

      Ja det vil da være en god ide med pokaler og hornvioler. Så bare i gang min ven.
      Og ja sol og varme vil absolut være som det første punkt på ønskelisten.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  9. Nu er der jo heller ikke en anden stor hund der æder din pynt mere... :-) Det ser flot ud

    SvarSlet
    Svar
    1. Min kære tøs, du kan også tror jeg stod og tænkte på Max da jeg hængte dem op, og heldigvis kan Jack ikke komme så højt op, selvpm han var meget nysgerrig for at se hvad det var.
      Ja jeg synes også at det kunne give lidt farve og lysne op, for der er jo pt. ikke så meget der blomstrer endnu.
      Knus mor

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten