mandag den 4. januar 2016

På besøg i en meget stor have - nok nærmere park

Sidste år i maj var min datter Sarah og jeg en tur til New York. Sådan en rigtig datter - mor tur. Det var herligt, og turen var rigtig god og spændende. Ingen af os har nogen sinde været i New York, så vi var rigtig spændte og glædede os helt vildt.

Vi havde på forhånd planlagt at vi skulle se nogle bestemte ting.
Af en af dem var hende her


Frihedsgudinden. Vi besøgte også øen som ligger ved siden af nemlig Ellis Island, som er den ø hvor alle emigranter kom ind for mange år siden,

Den samme dag var besøgte vi også dette  nye vartegn for New York 


Det nye world Tradecenter og mindelunden som ligger lige der hvor de to tvillingetårne stod.


Empire state building. Hvis man ser godt efter kan man i det fjerne se frihedsgudinden.

Broen - den gamle flotte bro, så vi selvfølgelig også og vi gik også over den.

Vi så også mange andre ting. Men noget vi lige fra begyndelsen havde planlagt var at bruge en dag inde i den store have som ligger lige midt på Manhattan. Det er jo ikke en have men en park, men jeg tror at dem som bor inde i byen ser det som have, hvor man mødes, spiser madpakke, hviler i sin pause eller hvad man nu kan i sådan en stor have.

Central Park, som de fleste nok har gættet, er utrolig flot. Vi gik inde i haven hele dagen. Det var en søndag og maj viste sig fra dens utrolige flotte side. Høj sol, ingen vind og ca. 28 grader. Så der var ingen der havde travlt, slet ingen, fordi det var så dejligt varmt.

Jeg har nogle billeder fra Central park, som jeg gerne vil dele. Det er ikke mange, og der er ikke taget billeder af blomster. Men der er billeder af parken, dens små hjørner og nogle af de ting, som parken er kendt for.

Søen med alle de små både, som man kan leje. De er fjernstyret. Det er hyggeligt at sidde på en bænk, spise is og nyde synet af alle de flotte gamle sejlbåde.



En gammel Karrusel som er meget besøgt. Den første af slagsen kom i ca. 1870, og den der står i parken nu er fra 1982, men heste modellen skulle vist være mangen til de oprindelige.


Rundt omkring karrusellen er der et jern stakit, som er smykket med heste. Utrolig flot.


En af de mange stier/veje igennem parken. Med mange mennesker


En af de andre veje, hvor der var mange der var ude at cykle.


Eller får sig et hvil på en bænk i skyggen.


Og de her var der mange af. Grå Egern. Vi så desværre ikke nogen af de røde Egern, mener at have læst at de grå ikke accepterer de røde, så de røde forsvinder efterhånden.


Og den her attraktion - den er meget populær - der er mange der tager en tur i sådan en droske, men vi nøjes med at se.


Hesten må vi vist hellere få med :-)


Men i det hele taget gør de utrolig meget ud af grønne områder, hvor man kan sidde og slappe af. Hvert et lille sted, hvert et hjørne eller imellem bygninger og bag bygninger, er der haver, hvor de fleste er offentlig tilgængelig. Og der bliver ikke ødelagt noget, knækket blomster eller ødelagt træer. Men de behandler de steder som små oaser med stor respekt.

Indslaget er også tænkt som et lille varmebidrag på den noget kolde og blæssende januar dag. Jeg synes det er dejligt at tænke tilbage på en spændende tur til New York med min dejlige datter Sarah.


Kh.
Kirsten.



12 kommentarer:

  1. Hej Kirsten
    Dejligt med sådan en mor/datter tur, det kan jeg godt forstå, at I nød. Det er så moderne at tage til New York, men der er ikke mange, der tager billeder fra parker, så det er fint med dine billeder.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Lisbeth.
      Vi havde også planlagt at vi skulle ud at se et sted hvor der havde været en højbane, den var nedlagt, men istedet for at fjerne det anlæg havde man lavet noget de kalder urban garden. Sarah derude, men jeg blev nød til at tage en afslapningsdag, da jeg havde bøvlet med mit diabetes om natten og havde ikke megen energi til at gå flere kilometer. Men hun talte meget om det, og fortalte at jeg ville have holdt af stedet, hvis jeg havde kunne komme med.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  2. Hej Kirsten!
    Det må altså være imponerende at vandre rundt i New York, alle de mennesker og alle de bygninger, og al den leben. Men hvor lyder det skønt med en mor-datter tur, og godt billede af jer, man kan let se i ligner hinanden:-)
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja kære Anette. det var utrolig imponerende, både i forhold til mennesker, bygninger og lyde - det er en by som ikke er ro på noget tidspunkt. En konstant larm af lyde, så hvis man ikke er vant til alle de lyde, så man utrolig træt. Men det er en ferie vi aldrig glemmer, og vi snakker fortsat om den.
      Ja ligheden imellem os er stor, både ydre og i personlighed. Så hende kan jeg ikke rende fra :-)
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  3. Hej Kirsten.Tak for dejlige billeder fra New York og Central Park.
    Parken er et fantastisk sted.Vi var der for en del år siden....og gik også parken tynd.Min mand ville se John Lennons mindested.......men der var mange dejlige oaser.
    Og selve byen gik vi da også tynd.Vi tog færgen til Staten Island.
    Dejligt at få genopfrisket turen.Og det lyder som om at i havde en dejlig mor og datter tur Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt kære Jette.
      Ja parken var nu også et af de steder hvor jeg godt kunne lide at være. selvom den ligger i midten af en stor by, så er det næsten stille derinde. Men det er også en kæmpe park. Vi så også John Lennons mindested hvor der mange der sad og spillede musik, men der var næsten ikke til at komme til. Men der er mange dejlige steder i parken f.eks. zoologisk have, som jeg slet ikke har nævnt.
      Vi havde en fantastisk tur sammen og vi nød opholdet sammen og turen
      Knus Kirsten

      Slet
  4. Åh ja...hvis jeg nogensinde kommer udenfor Europas grænser, så er det New York, der står højest på ønskesedlen.
    Tak for dejlige billeder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt.
      Ja vi havde også snakket om den tur igennem en del år, og vi havde aftalt at vi skulle afsted når hun var færdig med uddannelsen, og vi var klar.
      Det kan jeg godt forstå at du gerne vil, det er fantastisk tur og by at komme til.
      Kh.
      kirsten

      Slet
  5. Kære Kirsten. Jeg får helt lyst til at bestille biletter lige nu :-) Hvor er det dejlige billeder, som helt får mig til at drømme om ferie og varme i denne kolde tid. Det giver lige et skud energi og glæde over oplevelsen igen. tak. Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete.
      ja jeg kan sagtens følge dig, og jeg kan hurtigt komme tilbage til turen når jeg kigger på billederne, så sent som i julen snakkede vi om turen, og de ting vi havde oplevet. Det giver lige et boost i den tid. Så man man lige leve højt på det et stykke tid
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  6. Tak for turen til New York. Dejlige varme billeder fra mor og datter ferietur.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten