lørdag den 5. maj 2018

Velkommen

i min have, håber jeg, at der tænkes når man kommer hen til havelågen.
For ca. 3 år siden begyndte jeg at ændre have indgangens udseende. Inden var det kedeligt at bruge den indgang, så det ønskede jeg at ændre.



Bedet langs med husets gavl var det første der blev gravet ud, der blev plantet en masse flotte stauder, hosta og  de sidste tre efterår, er der blevet lagt en masse løg -narcisser, tulipaner, vibeæg, liljer, vintergækker og prydløg. Men jeg må indrømme at mange af de stauder der blev plantet i det bed er enten gået ud, eller gravet op og flyttet til andre steder i haven. Årsagen er ganske enkel - vinden. Det blæser ofte hernede i det sønderjyske, specielt fra sydvest kommer vinden ofte. Det betyder at vinden slår mod muren og får at derefter at blive kastet tilbage nedad. Så stauder og løgplanter nærmest voksede vandret. Og det er jo ikke særlig spændende at se på.
Så sidste år fjernede jeg de sidste stauder og plantede busken snedriver. Og det må jeg indrømme at det er jeg glad for da det giver lidt mere ro i bedet






Narcisserne og tulipanløgene bliver afløst af hosta, som er plantet langs med stenkanten. Jeg bruger ofte hosta som dækplante de steder hvor der er sat løg. Jeg synes at de er med til at dække over løgplanterne visner, og ikke altid ser så spændende ud i den periode.
Hvis du ikke ved det, så kan sikkert nok se at jeg holder meget af narcisser og tulipaner.


Den her del af det her bed er blevet mit flamme bed :-) I hele vækstperioden står der planter, som er i de her farver. Tulipanerne lagde jeg sidste år, og jeg har været lidt usikker på om de ville komme, da det er som i resten af haven lidt fugtig jord. Men de er kommet så det er et godt tegn.



Vibeægene står for sig selv, lidt i læ. Sidste års forår fik jeg de her meget billig hos den lokale brugs. De havde en hel kasse med vibeæg, som ikke var blevet solgt. Lidt triste så de da ud, men det betød ingenting, for jeg ville alligevel klippe dem lidt tilbage og plante dem rundt omkring i haven. Og så flotte de er i år.


Bedet på billederne nedenunder er en slags forlængelse af det andet bed. Det er formet som en trekant. Her er der også plantet Snedriverbuske. En enkelt rhodo og lidt storkenæb med mørkt løv.


På den anden side er bedet, som jeg lavede for 2 år siden. Inspirationen fik jeg fra Lisbeth, som har en stor flot have på Samsø. Der blev plantet rhodoér, som jeg hentede oppe i Rhodohaven i Tørring. Der måtte jeg mødte jeg Lisbeth, som hjælp mig med at finde nogle af de her flotte planter.




I bedet er der også stauder, løgplanter og i rosen buen er der plantet Lykkefund og clematisen President.










 Ved plankeværket er det plantet to forskellige slags clematiser, hvor den ene som er en tidlig sort, fylder en del. Men det må den gerne.


 Jeg håber at du følte dig velkommen.




Knus
Jack og Kirsten









8 kommentarer:

  1. Dine billeder virker i hvert fald særdeles indbydende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marie
      Tak det er jeg så glad for at høre. Dejligt at der er nogen som det ser indbydende ud. Jeg går jo her hver dag og glædes over hver enkelt plante der kommer så nogen gange er det dejligt med feedback
      Kh
      Kirsten

      Slet
  2. Jeg har også snedriverbusker - det er nemt og bekvemt - og de er faktisk ret flotte, når de blomstrer. Resten af tiden er de bare - og det er ok! Smukke billeder fra din have - nu kommer jeg aldrig mere forbi hos dig, fordi min mor er gået bort - før lurede jeg altid ind over hækken til din skønne have. Men godt at følge dig her på bloggen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Frede
      Det er jeg ked af at høre.
      Ja de er ganske fine med deres små hvide blomster. Og når de er afblomstrer synes jeg de er ganske fine for så kan andet fremstår bedre.
      Jeg er glad for at du vil følge lidt med her for jeg er ikke så god til at få læst alle jeres fine indslag
      Knus

      Slet
  3. Smukke billeder af en dejlig have. Jeg følte mig meget velkommen :)
    Rigtig god søndag.

    Knus
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lone
      Dejligt at du føler dig velkommen. Det er jeg glad for at høre
      Jeg overvejer meget om jeg en dag i pr skal holde en slags åben have. Jeg har lyst til det men kan også være bange for at det ligger et pres på mig. Kender mig selv alt for godt
      Men der sker ingenting ved at overveje det ☺️
      Knus

      Slet
  4. nice article great post comment information thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvarSlet
  5. pg slot ปิ้งยิ่งที่สุดแล้วก็ฝากถอนเงินในแต่ละครั้งได้ไม่มีอย่างน้อย สิทธิพิเศษสำหรับในการวางเดิมพันที่จะสามารถทำให้ทุกๆคนใกล้ PG SLOT เงินจำนวนเป็นอันมาก

    SvarSlet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten