tirsdag den 21. juli 2015

Gul

Mange haveejer har et lidt mærkeligt forhold til farven gul. Jeg har i hvert fald et mærkeligt forhold til den farve. Og jeg må da også indrømme at jeg har svært ved at placerer blomster som er gule. De kommer ofte til at stå sammen eller et sted hvor der kun står den slags blomst.
Men hvorfor er det egentlig sådan. Vi synes ofte at en rapsmark, som står i blomst, er utrolig flot. Regnfang, som står i grøften, synes vi ofte også er utrolig flot. Og mange af os synes også at forårets påskeliljer er flotte. Og ikke mindst solsikker, bliver vi glade af at kigge på. Sådan har jeg det og jeg kender mange der har det på den samme måde. Og når Erantis titter frem af den kolde jord bliver vi helt euforiske, da det så ikke er langt tid til at det bliver forår.
Men når jeg kigger i min have på dette her tidspunkt, så er der ikke meget gult at finde. Og dog... helt sandt det ikke. Lige nu blomstrer der to stauder. To vidt forskellige. Men kønne er de hver især.

Den ene står i et højbed midten af haven. Som jeg tidligere har skrevet så har meget svært ved at huske alle mine planters navne.
Den dufter utrolig sød, og jeg kan se at insekterne specielt de store brumbasser, godt kan lide dem. Der var dog inden da jeg tog billedet. Jeg er utrolig glad for den, da den står rank i højbedet, og lader sig ikke kue af vinden, selv når den kommer fra vest.












De gule blomster er som propeller på et gammelt fly

Den anden plante er brugt som bunddække i en af mine whiskytønder hvor jeg har et opstammet træ stående. Jeg tror at de har været der de sidste 12 år og de kommer villigt hvert år.

Planten synes jeg er sød med den mørke løv og enkle gule blomster.





Nogen gange kan man slet ikke se det grønne løv for gule blomster, og den hænger ud over tøndens kant som et vandfald.

Hvordan har du det med gult og gule blomster? Gemmer du dem eller undgår du dem ligefrem? Du må gerne fortælle hvordan du har det med den farve.

Fortsat god aften.



6 kommentarer:

  1. Hej Kirsten, Gul er en glad farve og de sarte pastelgule,kunne der godt liste sig en af ind i min have. Netto gul er slet ikke mig, hverken til påseliljer solsikker eller andet der skal nærmer sig skrig gult. Sjovt nok syntes jeg det kan være flot i andre haver :o)) heldigvis så er så forskellige.
    Forsat god aften ;o)
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda.
      Netto gul er nu heller ikke den farve som jeg kan li, den virker nærmest advarende på mig. Jeg tænker bare nogen gange over at mange af de farver vi bruger i vores haver er ovre i de rødlige, lilla farver - helt fra de lyse nuanceforskelle til de dyb mørke. Jeg kan huske at der før i tiden blev sagt at man ikke kunne give en buket gule roser f.eks fordi det var falskhedens farve. Og det er egentlig mærkeligt at vi betegner noget sådan. Gul kan også være en hård farve, så når vi nærmer os de orange blide farve er det ofte anderledes.
      Og ja heldigvis længe leve forskelligheden, for de skaber jo netop haver som er individuelle, og det er jo dem vi holder af.
      Håber at du fortsat nyder din ferie :-)
      Knus fra Sønderjylland.
      Kirsten

      Slet
  2. Hej Kirsten!
    Kort og godt jeg elsker gult! Den gør sig godt med de fleste farver, den kan gøre det afstemt og smukt den kan gøre det farverigt og lækkert, alt efter hvordan det hele blandes. Jeg flyttede grønkålene fra sidste år og lod dem gå i stok, med deres gule og yndige blomster, de lyste i køkkenhaven sammen med sennep, inden alt det andet rigtigt tog ved, får næsten julelys i øjnene;-)))
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette.
      Det var en rigtig god ide at lade dem gå i stok. Jeg kan godt forstille mig den plante og farvedeling har været flot.
      En varm gul farve som nok mere går over i det orange eller har en snert af den farve kan jeg også godt lide f.eks. morgenfruer og tagetes. De farver synes jeg er flotte, men jeg tror lige så meget fordi jeg synes det hører til min sommerhave fra barndommen. :-)
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  3. Jeg har intet imod den gule farver, heller ikke den Netto-gule.
    Jeg har en plante, der minder en del om din gule med spiret, men kan se dine har helt andre blade, ser det ud til. Min er en ligularia przewalskii.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Esther.
      Den du nævner kender jeg godt, er det ikke den der hedder aks brændbæger? Den bliver vist højere end den jeg har. Jeg mener at den jeg har hedder Nøkketunge, men er slet ikke sikker. Men den er flot og dufter herligt.
      Kh.
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten